کم خونی گربه از علائم تا درمان آن |فراپت

کم خونی گربه | از علائم تا درمان آن

آیا تا به حال چیزی راجع به کم خونی گربه ها شنیده اید؟! آیا می دانید که گربه ها هم ماننند انسان ها ممکن است درگیر کم خونی شوند؟! بله این حیوانات ملوس و دوست داشتنی به نسبت کمتر دچار بیماری کم خونی یا آنمی می شوند.اگر بخواهیم به زبان ساده تعریفی از کم خونی داشته باشیم به این صورت است: زمانیکه تعداد گلبول های قرمز یا هموگلوبین خون و یا هر دوی این دو مولفه از حد استاندارد کاهش پیدا کند،در بدن آنمی یا کم خونی اتفاق افتاده است.ببینید کم خونی در اصل خود یک بیماری نیست، اما دلیل بیماری های دیگر گربه است و می تواند زمینه ساز این بیماری ها شود. گروه حرفه ای پت شاپ فراپت در این مقاله قصد دارد از علائم بیماری کم خونی تا دلایل و درمان این بیماری مفصل با شما صحبت کند. پس  تا پایان مقاله با فراپت همراه باشید.

علائم شایع بیماری کم خونی گربه

  • تغییر رنگ لثه گربه ها و متمایل شدن رنگ لثه های آن به صورتی کمرنگ و سفید
  • زرد شدن پوست و یا لثه گربه
  • زیاد شدن سرعت تنفس و ضربان قلب بالا
  • بی حالی و کم انرژی شدن و در عین حال کم شدن استقامت بدن حیوان
  • کاهش اشتها و تب در صورت داشتن کم خونی ناشی از عفونت
  • وجود خون در استفراغ و مدفوع سیاه رنگ در صورت کم خونی ناشی از خونریزی معده یا روده
  • ادرار صورتی رنگ حیوان ناشی از خونریزی
  • اسهال و استفراغ مزمن ناشی از التهاب دستگاه گوارش

در بالا لیستی از نشانه های کم خونی در گربه را مشاهده می کنید که می تواند این علائم خیلی مبهم و خفیف باشد و معمولا زمانی که بیماری خیلی حاد نشده باشد، این علائم هم به چشم نمی آیند. هر چند اگر حیوان تا یک مدت طولانی که این مشکل را داشته باشد، سعی می کند بدنش را با خود سازگار کند و اصلا هیچ علامت خاصی هم نشان ندهد.از این رو بارها و بارها تاکید کرده ایم چکاپ و آزمایشات سالیانه را مرتب انجام داده و ویزیت مرتب پتتان توسط دامپزشک را پشت گوش نیندازید. همچنین می توانید از طریق دامپزشکی آنلاین فراپت به صورت 24 ساعته با یک دامپزشک در ارتباط باشید.

علت کم خونی گربه

کم خونی گربه علت های زیادی دارد که می توان پنج دلیل عمده برای این بیماری در نظر گرفت:

  • از دست دادن خون
  • نابود شدن گلبول های قرمز خون
  • عدم تولید گلبول های قرمز جدید
  • مشکلات زمینه ای
  • کمبود آهن در تغذیه

از دست دادن خون

  • تروما یا صدمه دیدن رگ ها یا اعضای بدن که باعث بروز خونریزی خارجی یا داخلی می شود. کم خونی شدید گربه در حدی که حیوان بیش از یک سوم حجم خون خود را با سرعت از دست بدهد به طوری که باعث شوک و منجر به مرگ شود.به طور مثال از دست دادن خون می تواند در اثر ضربه یا آسیب بزرگ (مثل برخورد با ماشین) اتفاق بیفتد.
  • آلودگی شدید به انگل های مکنده خون مانند کنه و کک در گربه یا کرم قلاب دار
  • خونریزی داخلی مانند زخم معده
  • تومورهای بدخیم یا خوش خیم دستگاه گوارش
  • بیماری هایی که از لخته شدن خون جلوگیری می کند.

از دست دادن خون |فراپت

نابود شدن گلبول های قرمز خون

  • بیماری های خود ایمنی: یک اختلال خود ایمنی به نام کم خونی همولیتیک در گربه ها شایع است که در این حالت سیستم ایمنی بدن اشتباها به بافت های خود حمله می کند.
  • سرطان خون
  • کم خونی عفونی گربه ها مانند نیش کک و کنه و شپش
  • مواد سمی برای گربه :آسپرین و سایر داروهای ضد درد رقیق کننده خون، آنتی بیوتیک های خاص، گیاهان سمی، فلزات سنگین و حتی برخی غذاها.

عدم تولید گلبول های قرمز جدید

  • بیماری مزمن کلیه و کبد و تیروئید
  • اختلالات مغز استخوان: مغز استخوان سلول های خونی جدید، قرمز و سفید تولید می کند. هر بیماری که مغز استخوان را تحت تأثیر قرار دهد می تواند با سرکوب توانایی آن در ساخت گلبول های قرمز جدید و سالم باعث کم خونی شود و زمینه ساز بیماری هایی مانند سرطان، ویروس لوسمی گربه‌سانی و ویروس نقص ایمنی گربه‌ها شود.
  • متعادل نبودن تغذیه یا گرسنگی شدید: مهمترین مواد مورد نیاز خونساز بدن شامل آهن، مس، ویتامین ب12، ویتامین ب6، ویتامین ای، ریبوفلاوین، نیاسین است که بایستی در رژیم غذای گربه گنجانده شود.
  • مواد شیمیایی یا سمی: غذاهایی مانند باقلا، پیاز و سیر و گیاهانی از جمله بلوط و افرای قرمز به شدت برای بدن گربه مضر و سمی است.

مشکلات زمینه ای

در بعضی موارد علل ابتلا به کم خونی مشکلات زمینه ای یا به ارث بردن بیماری است.عوامل ژنتیکی در بعضی نژاد های گربه موجب ابتلا گربه به کم خونی ارثی و مادرزادی می گردد.بروز کم خونی ممکن است درجه شدت کم یا زیاد داشته باشد. این کم خونی گاه میتواند بدون ایجاد مشکلی در گربه تا مدت ها ادامه داشته باشد و گاه میتواند آنقدر شدید باشد که منجر به تلف شدن حیوان شود.

کمبود آهن در تغذیه

یکی از موادی که تامین آن از طریق تغذیه صورت میگیرد آهن است. آهن به عملکرد صحیح دستگاه های بدن حیوان و خون سازی کمک میکند.در صورت تامین نشدن آهن مورد نیاز بدن از طریق تغذیه امکان ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن برای گربه ها و بروز علائم کم خونی هست. کم خونی ناشی از فقر آهن در گربه متداول نیست مگر اینکه حیوان دچار خونریزی زیادی شود و یا اینکه رژیم غذایی بدی داشته باشد.این کم خونی بیشتر در بچه گربه ها پیش می آید که با بزرگتر شدن آنها و تغییر رژیم غذایی برطرف می گردد.

انواع کم خونی در گربه

به صورت کلی دو نوع کم خونی در بدن گربه ها پیش می اید که در ادامه آنها را بررسی میکنیم: 

کم خونی جبران پذیر:

این نوع کم خونی در پی کاهش گلبول های قرمز خون اتفاق می افتد.در زمان پیش آمدن این کم خونی سلول های مغز استخوان با فزایش فعالیت خود و تولید بیشتر گلبول های قرمز این کم خونی را جبران میکنند. کم خونی جبران پذیر معمولا در بچه گربه ها ظهور میکند.

کم خونی جبران ناپذیر:

این نوع کم خونی زمانی ظاهر می شود که مغز استخوان قادر به تولید گلبول های قرمز خون نباشد. در واقع مغز استخوان منبع تولید گلبول های قرمز خون است و اختلالات مغز استخوان موجب بروز این مشکل می شود در این صورت نیاز به تامین خون از منابع خارجی می باشد.

تشخیص کم خونی در گربه ها

اولین قدم برای تشخیص کم خونی در گربه ها، تعیین میزان حجم سلول بسته بندی شده یا PCV است. این آزمایش شامل چرخش یک نمونه خون کوچک در یک سانتریفیوژ برای تعیین این مورد که چند درصد از کل خون را گلبول قرمز تشکیل داده است، بکار می رود. این آزمایش می تواند ناهنجاری در سایر انواع سلول های خونی مانند پلاکت ها، گلبول سفیدها، آسیب عضو مانند  بیماری های کلیوی و یا وجود بیماری های عفونی را مشخص کند.

ناگفته نماند که آزمایش های دیگری مانند رادیوگرافی، سونوگرافی برای بررسی علل خونریزی بنابر تشخیص دامپزشک معمولا توصیه شود.

جدول علل کم خونی در گربه

از دست دادن خون همولیز
کم شدن تولید گلبول های قرمز بیماری های مزمن کبدی و کلیوی
بیماری های ژنتیکی بیماری های مغز استخوان
ایزواریترولیز گربه های نوزاد بیماری هموبارتونلا
سوء تغذیه مواد سمی
هیپوفسفاتمی از بین رفتن گلبول های قرمز

درمان کم خونی در گربه ها

برای درمان کم خونی گربه باید ابتدا آن بیماری زمینه ای که باعث آنمی شده است را درمان کرد. مثلا ممکن است دامپزشک به گربه داروهای ضد انگلی بدهد و یا مجبور شود حیوان را جراحی کند. برای بیماری های خودایمنی هم از داروهای استروئیدی یا انواع دیگر داروهای تنظیم کننده سیستم ایمنی استفاده می شود.برای درمان کم خونی گربه هم دارو و هم رژیم غذایی مهم است. مثلا بعضی شرکت ها برای کم خونی گربه ای که مبتلا به نارسایی کلیه شده است،  غذا تولید می کند.

شاید جالب باشد بدانید که این غذاهای مخصوص به کلیه های حیوان کمک زیادی می کند تا مدت بیشتری و با فشار کمتری کار کنند. بنا بر تشخیص دامپزشک اگر کم خونی به قدری شدید باشد که احتمال تلف شدن حیوان وجود داشته باشد، انتقال خون به گربه برای زنده ماندن حیوان بسیار فورس ماژور تشخیص داده می شود، که پس ازآن مشکل را بررسی و برطرف می کنند.

کم خونی شدید:

در این شرایط دامپزشک مجبور میشود کمبود خون را جبران کند به همین علت از روش انتقال خون استفاده میشود.

 کم خونی خفیف:

در این شرایط از محلول های کلوئیدی استفاده میشود و در واقع این مشکل را با مایع درمانی تحت نظر دامپزشک رفع میکنند.

درمان کم خونی در گربه ها |فراپت

چگونه جلوی کم خونی گربه را بگیریم؟

بهترین و آسانترین کاری که می توانیم انجام دهیم پیشگیری است. سعی کنید تا جای ممکن گربه تان را در خانه نگهداری کنید و از آلوده شدن پت دلبندتان به چیزهایی مانند کک و انگل های روده ای جلوگیری کنید. کنترل کک و کنه و شپش در طول سال به شدت لازم و ضروری است. حتی برای گربه هایی هم که سنشان بالا رفته حتما باید مرتب معاینه شوند تا در صورت داشتن مشکل سریعا اقدام کنید.

غذای خون ساز برای گربه

در درمان کم خونی گربه ابتدا باید علت آن مشخص شود و سپس برای درمان اقدام کرد.تغذیه نقش مهمی در سلامتی و عملکرد دستگاه های بدن حیوان دارد.در کم خونی گربه هم دارو و هم رژیم غذایی مناسب به درمان کم خونی کمک میکند. مثلا بعضی شرکت ها غذای مخصوص کم خونی کلیوی تولید میکنند این غذا به کلیه های گربه کمک میکند تا مدت بیشتر و با فشار کمتری کار کنند.برای درمان کم خونی طبق نظر دامپزشک بهتر است غذاهایی که حاوی ویتامین های زیاد ، پروتئین و آهن هستند استفاده شود.جگر منبع خوبی از پروتئین است همچنین سبزیجات تازه سرشار از آهن و ویتامین های گروه B هستند.

وظایف خون در بدن

  • 1_ انتقال مواد غذایی به اندام ها
  • 2_ انتقال اکسیژن
  • 3_ عملکرد صحیح اندام ها

درمان سریع کم خونی گربه

اگرگربه‌ تان دچار کم خونی شده است اینکه چه نوع کم خونی دارد و میزان و شدت آن را باید توسط یک دامپزشک تعیین کرد. اما در موارد ضروری و برای کنترل سریع ممکن است از روش‌های زیر استفاده کنید:

تغذیه مناسب: اطمینان حاصل کنید که گربه تغذیه متعادل و لازم را دریافت می‌کند. غذاهایی که غنی از آهن، ویتامین‌های B و C، آهن و اسید فولیک هستند مناسب هستند.

مکمل‌های ویتامینی: ممکن است دامپزشک توصیه کند از مکمل‌های ویتامینی یا معدنی استفاده کنید تا نیازهای گربه در مورد مواد مغذی را پوشش دهند. شما می توانید نواع مکمل و تقویتی گربه را از پت شاپ فراپت تهیه کنید.

ادامه درمان: اگر گربه‌تان دارای علائم شدید کم خونی است، بهتر است بلافاصله به یک دامپزشک مراجعه کنید. آنها می‌توانند علت کم خونی را تشخیص دهند و درمان مخصوص را تجویز کنند.

تزریق خون : اگر کم خونی بسیار شدید باشد نیاز به انتقال خون به گربه است.گربه ها دارای دو نوع گروه خونی هستند و اغلب گروه خونی A دارند بهتر است قبل از تزریق خون گروه خونی سازگار با حیوان مشخص شود.

اهمیت مشاوره با دامپزشک: توصیه می‌شود قبل از هر اقدامی، با دامپزشک خود مشورت کنید تا بهترین راهکار برای مورد خاص گربه‌تان را بدانید. همچنین، در صورت بدتر شدن وضعیت گربه یا عدم بهبود با درمان مرسوم، تعیین علت دقیق کم خونی و درمان متناسب توسط دامپزشک ضروریست.

مکمل آهن برای گربه

یکی از دلایل کم خونی گربه فقر آهن می باشد. حیواناتی که فقر آهن دارند قادر به جذب آهن نیستند در این موارد استفاده از مکمل های آهن کمک میکند تا آهن موجود در مواد غذایی را دریافت کنند.مکمل های آهن خوراکی هستند و در صورتی که شرایط حاد باشد از طریق تزریق وریدی آهن انجام میشود.گربه های بالغ نیاز به 1.3 میلی گرم آهن در روز دارند و تجویز آهن خوراکی با ید یک تا دو ماه ادامه داشته باشد تا فقر آهن کاملا درمان شود.

درمان کم خونی بچه گربه

کم خونی در گربه ها به علت سیستم ایمنی در حال رشد و جثه کوچکتری که دارند می تواند از نوع شدید باشد.علت های مختلفی برای کم خونی بچه گربه ها وجود دارد که شایع ترین آن آلودگی به کک است. بچه گربه در صورت قرار گرفتن در معزض آلودگی به این بیماری مبتلا می شوند. در این زمان با تجویز داروهای ضد انگلی این بیماری درمان میشود اما در صورتی که سطح گلبول های خون در کم خونی ناشی از کک بسیار پایین باشد نیاز به تزریق خون است.در کم خونی های ناشی از بیماری های کلیوی دامپزشک با تغییر رژیم غذایی و تقویت دستگاه گوارش به درمان بیماری نهفته کمک میکند. کم خونی ناشی از فقر آهن در بچه گربه ها شایع تر است و 50 درصد از بچه گربه های بین 5 تا 10 هفتگی کم خونی فقر آهن را تجربه می کنند. در این صورت، معمولاً ویتامین‌های آهن تجویز خواهد شد و تغذیه گربه به یک رژیم غذایی غنی از آهن تغییر خواهد کرد. این کم خونی با بزرگتر شدن و مصرف غذاهای جامد از بین میرود  بنابراین بروز کم خونی در گربه ها با بالا رفتن سن کاهش پیدا میکند و معمولا در سنین بالا نادر است.

چگونه از کم خونی گربه جلوگیری کنیم؟

اولین کاری که میتوانید برای پیشگیری از کم خونی گربه در منزل انجام دهید پیشگیری از درگیر شدن گربه به انگل و کک است کنترل شپش در گربه ها امر بسیار مهمی است. دیگر نکته ی مهم برای پیشگیری از این اتفاق بردن حیوان به معاینه است اینکار را هر چند مدت یکبار تکرار کنید.

سوالات متداول

مولتی ویتامین ها به افزایش قدرت سیستم ایمنی کمک میکنند اما اگر قصد دارید گربه خود را تحت درمان دارویی قرار دهید نیاز است دامپزشک متناسب با میزان کم خونی و شرایط بدنی گربه داروی مناسب را تجویز نماید.

این موضوع در گربه به ندرت اتفاق می افتد مگر در شرایطی که حیوان به علتی خاص خون بسیار از دست داده باشد و یا وضعیت تغذیه ای بسیار بدی داشته باشد.

بیماری های مزمن مانند: بیماری های کلیه و کبد؛ مشکلات خودایمنی؛ تغذیه ی ضعیف؛ برخی ویروس ها؛ مواد سمی؛ سرطان

سخن پایانی

خب در پایان این مقاله لازم می دانم یادآوری کنم چنانچه هر کدام از علائم کم خونی را در گربه تان مشاهده کردید سریعا برای درمان آن اقدام کنید تا قبل از پیشروی این بیماری بتوانید شاهد سلامت کامل گربه تان باشید . اگر مطالب این مقاله برای شما مفید واقع شده است ، شما می توانید با اشتراک گذاری این محتوای با ارزشمند در حفظ سلامت گربه دوست داشتنی قدمی بردارید و دینتان را نسبت به محیط زیست ادا کنید.

اشتراک گذاری مطلب
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من