آموزش ناخن گرفتن گربه مرحله به مرحله- فراپت

آموزش ناخن گرفتن گربه | مرحله به مرحله

صحبت از گرفتن ناخن های گربه ها که می شود ناخودآگاه فرار و ترس و قایم شدن آن ها از این کار یادمان می آید. باید گفت که ناخن گرفتن گربه مهارت و بلدی میخواهد چون در صورت نداشتن مهارت کافی در انجام این کار، نه تنها ممکن است پنجه های گربه آسیب ببینند، حتی ممکن است این وسط ترس و استرس آن ها هم بیشتر شود.لابد می پرسید چه لزومی دارد که حتما ناخن های گربه گرفته شود، کافیست یکبار آن ها را با ناخن های بلند رها کنید و خواهید دید این حیوانات بازیگوش از سطوح و وسایل خانه به عنوان سوهان استفاده می کنند و چنان روی آن ها را می خراشند که همان لحظه به فکر آموزش ناخن گرفتن گربه می افتید.

گذشته از آن با بلند شدن ناخن ها ممکن است ناخن هایشان به سمت بیرون برگردد  و یا به جایی گیر کند و درد زیادی بکشند. بماند که چقدر این بلند شدن ناخن ها می تواند زمانی که آن را بغل کرده اید، به دست و صورت شما آسیب بزند، همچنین باید تقریبا مبل و دیوارپوش های خانه تان را نیز بیخیال شوید.گروه حرفه ای پت شاپ فراپت قصد دارد در این مقاله شما را با نحوه ناخن گرفتن گربه ها آشنا کند. این کار در عین راحتی، قلق های خاصی دارد که همه این ترفندها را در این جا یاد خواهید گرفت.

چرا کوتاه کردن ناخن گربه را یاد بگیریم؟

حتما پیش خودتان می گویید کلینیک های دامپزشکی برای این کار تاسیس شده اند و چرا باید خودمان را به زحمت بیندازیم!! در این که دامپزشک ها بهتر از هر کسی این کار را انجام می دهند شکی نیست، اما خب همانطور که میدانید گربه ها هم مانند خیلی از بچه آدم ها از دکتر و مطب فراری هستند و احساس خوبی ندارند و بعضا استرس می گیرند.تازه این همه ماجرا نیست، گربه ها نیاز دارند هر 1-2 هفته ای یکبار و تا آخر عمرشان ناخن هایشان کوتاه شود. پس واقعا صرف نمی کند که برای این کار کوچک مرتبا زحمت بیرون رفتن و هزینه کردن را بپردازید. پس چه خوب است خودتان این مهارت فوق العاده کاربردی را آموزش ببینید.

آموزش گرفتن ناخن گربه ها:

مرحله اول: برای این کار حتما باید گربه تان را در موقعیت راحت و مناسب قرار دهید. بهتر آن است که پتتان را جوری در آغوش بگیرید که صورتش پشت به شما باشد، بعد یکی از دستهایش را بالا بگیرید و ناخن ها را یکی یکی کوتاه کنید. اگر دیدید گربه تان در این وضعیت راحت نیست، سعی کنید بهترین وضعیت ممکن را برای آنها فراهم کنید. خیلی از گربه ها در حالت خوابیده راحت تر هستند.

مرحله دوم: حتما می دانید که ناخن های گربه در حالت عادی درون پنجه هایشان مخفی شده است. برای نمایان کردن آن ها بایستی به نحوی آن را بیرون بکشید. جهت این کار کافیست انگشت اشاره و شست تان را بالا و پایین یکی از ناخن های پت قرار دهید و به آرامی هر چه تمام تر به زیر ناخن فشار بیاورید تا ناخن به طور کامل از پنجه بیرون بیاید.

مرحله سوم: اگر توجه کرده باشید ناخن های گربه دو رنگ است، به این صورت که از ریشه ناخن تا وسط های آن که حاوی رگ های خونی است، به رنگ صورتی دیده می شود. نیمه دیگر ناخن شفاف و سفید و ضخیم است که دقیقا همین قسمتی است که باید کوتاه شود.حواستان باشد به هیچ وجه نباید این قسمت صورتی را کوتاه کنید، چون باعث درد و خونریزی گربه می شود.(در صورتی که قسمت صورتی را بریدید، اصلا هول نکنید و برای بند آمدن خونریزی، کمی آرد ذرت یا پودر یچه  و یا پودر منعقد کننده خون روی آن قسمت بپاشید و پس از تمام شدن خونریزی، قسمت آسیب دیده را در ظرف آب ولرم به مدت 10 دقیقه بگذارید و سپس با پارچه نخی خشک کنید. می توانید برای ضد عفونی بیشتر، محل بریدگی را در بتادین بزنید)برای احتیاط بیشتر کمی بیشتر از قسمت شفاف را باقی بگذارید تا یک وقت گربه اذیت نشود.

مرحله چهارم: برای اینکه گربه دفعه بعد برای مراسم گرفتن ناخن، با شما همکاری کند، حتما دست به تشویقی شوید و برای آن ها اسباب بازی و یا خوراکی تهیه دیده باشید و به عنوان جایزه به آن ها بدهید.

بهترین زمان برای کوتاه کردن ناخن های گربه چه موقع است؟

باید زمانی را برای این کار در نظر بگیرید که گربه در آرامش باشد. به عنوان مثال :

  •   بعد از بیدار شدن گربه
  •   کمی قبل از چرت زدن گربه
  •   زمانی که بدون سر و صدا در محل مورد علاقه خود قرار دارد.
  •   بعد از خوردن غذا

فراموش نکنید بدقلق ترین مود گربه برای این کار، زمان بعد از بازی آن هاست که گربه بی قرار شده و در حال دویدن و یا بدخلقی است.حتی اگر زمان بازی متوجه شکستن ناخن گربه شدید، لطفا در فرصت مناسب این کار را انجام دهید چون گربه ها زمان بازی همکاری نمی کنند.

چند نکته ظریف در رابطه با گرفتن ناخن های گربه

نکته 1: برای دفعات اول بهتر است دو نفری این کار را انجام دهید، مثلا یکی گربه را بغل و کنترل کند و دیگری ناخن هایش را بگیرد.

نکته 2: ناخن گیر را به صورت افقی و با زاویه 45 درجه نسبت به ناخن گربه در دست بگیرید. به هیچ عنوان از قیچی به جای ناخن گیر مخصوص گربه استفاده نکنید. سعی کنید از یک ناخن گیر تیز و خوش دست استفاده کنید. چون اگر ناخن گیر کند شده باشد، زمانی که با آن می خواهید ناخن را کوتاه کنید، مجبورید فشار بیشتری به دسته های ناخن گیر وارد کنید.علاوه بر این مشکل در خیلی از موارد به جای بریده شدن ناخن، از قسمتی که فشار آورده اید، ناخن خم و متلاشی می شود و ممکن است باعث درد و خونریزی و اذیت شدن و لجبازی گربه شوید.

نکته 3: به دلیل اینکه سرعت رشد ناخن های گربه ها زیاد است حتما باید هر دو هفته یک بار ناخن های گربه تان را چک کنید و در صورت بلند بودن آن را کوتاه کنید.

نکته 4: به هیچ وجه زمان چک کردن ناخن گربه را پشت گوش نیندازید زیرا ممکن است ناخن ها خیلی بلند یا حتی شکسته شوند و گربه دلبندتان را اذیت کند.

نکته 5: فراموش نکنید ناخن های گربه پیر هفتگی بررسی شود. زیرا ضخیم تر هستند و اگر نیاز داشت فقط سر آن را کوتاه کنید چون اگر تا بلند شدن آن صبر کنید ممکن است پنجه ها آسیب ببینند و مجبور شوید به دستور دامپزشک برای آن ها آنتی بیوتیک مصرف شود!

نکته 6: برای مرتب کردن ناخن هایی که بدجور کوتاه کرده اید می توانید  از سوهان مخصوص  بهره ببرید.

نکته 7: بسیاری از گربه ها وقتی می خوابند؛ پنجه های خود را رها میکنند. اگر بتوانید به آرامی بدون اینکه اذیت شوند، ناخن هایشان را کوتاه کنید این بهترین راه است.

نکته 8: ترجیحا از همان تولگی گربه تان را به کوتاه کردن ناخن هایشان عادت دهید تا برایشان عادی شود.

نکته 9: برای گربه ای که با شما راه نمی آید و یا تجربه بدی در رابطه با این کار داشته باشد، ترجیحا بهتر است به جای بغل کردنش، او را در پتو یا حوله بپیچید و یک پنجه اش را بیرون بیاورید.

نکته 10: اگر در حین کوتاه کردن ناخن گربه مشکلی پیش آمد یا فکر کردید نیاز به کمک دارید می توانید از طریق دامپزشکی آنلاین فراپت با یک دامپزشک صحبت کنید.

چند نکته ظریف در رابطه با گرفتن ناخن های گربه |فراپتگرفتن ناخن گربه بداخلاق

شاید در برخی شرایط گربه ی شما بداخلاق و یا پرخاشگر باشد و کار گرفتن ناخن ها سخت شود در این شرایط شما میتوانید از وسایل مختلفی برای آرامش دادن به حیوان کمک بگیرید. یکی از لوازم لباس گرفتن ناخن است و دیگر اینکه هرگز به تنهایی این کار را انجام ندهید و از فردی بخواهید که پشت گردن حیوان را بگیرد تا گربه آرام شود سپس با ناخن گیر مخصوص اقدام به گرفتن ناخن ها کنید اگر احساس ‌کردید حیوان خیلی بیقرار است و با هیچ تکنیکی نمیتوانید به او آرامش دهید توصیه میشود به دامپزشکی مراجعه نمایید.

گرفتن ناخن گربه با قیچی

شاید زمانی که سخن از گرفتن ناخن گربه با قیچی به میان می آید به فکر قیچی خیاطی بیفتید اما اشتباه نکنید منظور از قیچی آن وسیله ای که برای خیاطی یا بریدن وسایل نیاز است نمیباشد بلکه قیچی های مخصوصی در پت شاپ ها به فروش میرسند که مخصوص گرفتن ناخن گربه میباشند و قیچی دیگری مناسب این کار نمی باشد.

گرفتن ناخن گربه با ناخن گیر انسان

شاید با خود بگویید گربه یک حیوان است متوجه تفاوت ها نخواهد شد و برای اینکه ناخن های گربه کوتاه شود خرید ناخن گیر گربه الزامی نیست اما باید بگوییم سخت در اشتباهید چرا که ناخن گیر انسان برای جنس ناخن انسان طراحی شده است و سبب خورد شدن و تکه تکه شدن ناخن گربه خواهد شد و این موضوع برای حیوان آزاردهنده میباشد پس برای گرفتن ناخن گربه به ناخن گیر انسان فکر نکنید.

گرفتن ناخن گربه خیابانی

شاید در بیرون از منزل گربه های اصطلاحا خیابانی را ببینید و قصد کمک به آن ها را داشته باشید، در مورد این گربه ها اول اینکه آنها در طبیعت زندگی میکنند و با روش های خاص خود ناخن های خود را متعادل خواهند کرد اما اگر شما قصد اینکار را دارید میتوانید حیوان را به دامپزشکی منتقل کنید و یا طبق تکنیک های گفته شده اقدام نمایید البته توجه داشته باشید که ممکن است حیوان بیمار و یا ناقل باشد پس در اینصورت ابتدا به درمان فکر کنید.

جدول اطلاعات گرفتن ناخن گربه

بهترین روش گرفتن گربه در آغوش و بخشیدن احساس آرامش به حیوان
بدترین روش قرار دادن حیوان تحت فشار و انجام کار به زور
بهترین زمان زمانی که گربه سیر و در حالت آرامش باشد
مزایای گرفتن ناخن گربه در منزل پیشگیری از هزینه های بیشتر / عدم استرس حیوان / منتظر نماندن و انجام کار در زمان مناسب

خونریزی ناخن گربه

در هنگام کوتاه کردن ناخن گربه نیاز است جوانب احتیاط را کاملا رعایت فرمایید و مراقب باشید قسمت صورتی رنگ ناخن گربه آسیب نبیند اما اگر به هر دلیلی این اتفاق افتاد آرد ذرت؛ پودر بچه و یا پودر منعقد کننده بر روی محل آسیب دیده قرار دهید و با آرامش اجازه دهید خون بند بیاید اگر احساس کردید حیوان بیقرار است میتوانید با تشویقی به او آرامش دهید خرید تشویقی گربه در شرایط بسیاری میتواند برای شما کمک کننده باشد. پس از اینکه خونریزی کاملا قطع شد قسمت زخمی را در یک ظرف آب ولرم( توجه کنید آب ولرم باشد هرگز از آب داغ استفاده نکنید چرا که به حیوان آسیب خواهید رساند) قرار دهید و پس از گذشت 10 دقیقه با دستمال نخی کاملا تمیز، محل زخم را خشک نمایید اگر احساس کردید ممکن است زخم زیاد باشد و احتمال عفونت وجود داشت در اطراف زخم از بتادین استفاده کنید.

فواید گرفتن ناخن گربه

سلامت لوازم: زمانی که ناخن های گربه بلند باشد میتواند به لوازم منزل آسیب برساند پس یکی از فواید آن عدم آسیب به لوازم منزل است به همین علت است که خرید اسکرچر گربه به صاحبان این حیوانات پیشنهاد میشود چرا که گربه عادت به چنگ زدن به لوازم داشته و این طبیعت اوست اما به وسیله ی اسکرچر میتوانید این رفتار را کنترل کنید.

مراقبت از لباس: اگر ناخن های گربه کوتاه شود هنگام بغل کردن او لباستان را پاره نخواهد کرد.

مراقبت از پوست: در صورت بلند بودن ناخن هنگام بازی با حیوان ممکن است پوست شما آسیب ببیند و درصورت کوتاهی ناخن چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

پیشگیری از آسیب ناخن: ناخن بلند گربه امکان شکستن و گیر کردن دارد و درد آن برای حیوان آزاردهنده خواهدبود.

نکات پراهمیت قبل از گرفتن ناخن گربه

توصیه میشود گرفتن ناخن گربه را از سن کم شروع کنید. 2 تا 3ماهگی میتواند زمان مناسبی باشد.

گربه را عادت دهید تا حساسیت او نسبت به لمسش از بین برود. برای این کار دادن امنیت به حیوان بسیار ضروری است میتوانید از اسباب بازی گربه و همچنین لوازمی که به حیوان شادی میبخشد نیز کمک بگیرید تا بتوانید احساس آرامش را در او به وجود آورید.

زمانی را برای کوتاهی ناخن انتخاب کنید که حیوان آرام بوده و حالت هیجانی نداشته باشد.

هنگام گرسنه بودن حیوان ناخن های او را کوتاه نکنید و اجازه دهید سیر شود.

حیوان را با ناخن گیر آشنا کنید تا مطمئن شود ابزار خطرناکی برای او نیست.

در هنگام انجام کوتاهی آرام باشید و صبر و حوصله پیشه کنید.

سایر مراقبت های بهداشتی گربه

گربه در کنار ناخن گرفتن نیاز به مراقبت های بهداشتی دیگری نیز دارد که از آن ها نام خواهیم برد.
واکسیناسیون: انجام واکسیناسیون طبق زمان بندی یکی از مراقبت های پراهمیت برای حیوان است.

تغذیه: رژیم غذایی گربه در شرایط خاص دارای اهمیت بسیاری میباشد و اغذیه را بنا به شرایط حیوان خود انتخاب نمایید خرید غذای درمانی گربه میتواند برای گربه شما در زمان بیماری مناسب باشد و در زمان سلامت خرید غذای گربه که بصورت اختصاصی برای او تولید شده میتواند به سلامت او کمک بسزایی نماید.
عقیم سازی: لوازم بهداشتی و لوازم شوینده و همچنین مراقبت های دهان و دندان از جمله مراقبت های مهم برای گربه به شمار میروند.

سوالات متداول

این لباس برای هنگام گرفتن ناخن گربه های بازیگوش طراحی شده است که جنس پلاستیک با کیفیت بالا بوده و در رنگ های مختلفی عرضه میشود.

ناخن گیر مخصوص گربه/ سوهان مخصوص/ دستمال تمیز/ پودر بچه/ بتادین/ آب ولرم/ تشویقی/ اسباب بازی

ناخن بلند هم به خود گربه و هم به شما و هم به لوازم منزل اسیب خواهد رساند پس توصیه میشود این کار را بصورت مرتب در تایم های صحیح انجام دهید.

کلام آخر

نظر شما راجع به این مقاله چیست؟ آیا شما مهارت کافی برای این کار را دارید یا آن را به دامپزشک سپرده اید؟! لطفا اگر تجربه و یا خاطره خاصی راجع به کوتاه کردن ناخن گربه تان دارید در این جا مطرح کنید.در ضمن پت شاپ فراپت عرضه کننده انواع محصولات پت در کنار شماست که کلیه سفارشات شما را با نازلترین قیمت و در اسرع وقت در اختیارتان قرار دهد.

اشتراک گذاری مطلب
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من