علت بی اشتهایی گربه

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یک دفعه گربه تان یک غذایی را نخورد، که این کاملا طبیعی است. اما بعضی اوقات غذا نخوردن گربه می تواند به دلیل یک مشکل جدی تر مانند بیماری یا موردهای دیگر باشد که حتما باید بررسی و موشکافی شود تا دلیل آن را بدانید و در رفع آن مشکل سریعا اقدام کنید.برای بازگرداندن اشتهای اولیه پتتان یک سری کارها را می توانید در خانه انجام دهید. اما خیلی اوقات از عهده خودتان خارج است و  باید از دامپزشک کمک بگیرید.ما گروه حرفه ای پت شاپ فراپت در کنار شما هستیم تا از سیر تا پیاز موضوع بی اشتهایی گربه را بررسی کنیم و اطلاعات جامعی راجع به راه حل های برطرف کردن بی اشتهایی گربه در اختیارتان قرار دهیم. پس با تیم فراپت همراه باشید!

دلایل بی اشتهایی گربه چیست؟

  • بیماری های تنفسی

بیماری های تنفسی می تواند روی حس بویایی یا نفس کشیدن گربه تاثیر بگذارد. بیماری های تنفسی فوقانی به خاطر ترشح زیاد مواد مخاطی راه بینی را کیپ می کند و باعث می شود حیوان نتواند درست بو بکشد. بیماری تنفسی پایینی هم ریه ها را تحت تاثیر قرار می دهد و نفس کشیدن برایشان سخت می شود.

  • مسمومیت

گربه ها به دلیل حس کنجکاوی و بازیگوشی ذاتیشان، هر چیزی که دم دستشان باشد مانند مرگ موش، گل و گیاهان خانگی، داروهای انسانی را وارد دهانشان می کنند  که این عامل اکثر مسمومیت ها و بی اشتهایی آن ها است.

  • مشکلات دهان و دندان

خیلی اوقات مشکلات دندان درد و یا زخم هایی در دهان و لثه گربه عامل کم غذا شدن این حیوانات ملوس است. معمولا در چنین مواقعی گربه ها از خوردن غذاهای سفت خودداری می کنند چون درد دندان یا زخم دهانشان را تشدید می کند.

  • بیماری های گوارشی گربه

بی اشتها شدن گربه یکی از اولین علائم بیماری های گوارشی در آن هاست که مشکلاتی مانند رفلاکس اسیدی، تومورها، بهم خوردن تعادل باکتری های روده و انگل ها به همراه دارد. حتی ممکن است دل درد، اسهال، استفراغ  و بی اشتهایی هم به خاطر همین بیماری های گوارشی در گربه دیده شود.

  • وجود جسم خارجی در دستگاه گوارش

بعضی اوقات موهایی که همراه غذا خوردن در معده شان گیر می کند و به مرور به شکل گلوله ای از مو در می آید که جلوی رد شدن غذا را می گیرد. در نتیجه استفراغ گربه در این زمان احتمال دارد و البته بعد از آن حیوان دیگر غذا نمی خورد. بعضی از اجسام خارجی می تواند خودشان را از دستگاه گوارش رد کنند و خارج شود ولی در پاره ای موارد ورود دامپزشک لازم است.

  • افزایش سن

با افزایش سن گربه ها به تدریج ذائقه و میل آن ها به غذا کم می شود و باید برای آن ها غذای گربه های مسن را از پت شاپ مطمئن تهیه و تدارک ببینید.

  • داشتن زایمان یا عمل جراحی

بی اشتهایی گربه بعد از زایمان و عمل های جراحی و حتی زمان های جفتگیری و بارداری تا یک مدت خیلی کوتاه کاملا طبیعی است و نیازی نیست به دنبال علت کم اشتهایی آن ها باشید ولی اگر طولانی شد باید از دامپزشک کمک بگیرید.گاهی اوقات با بهم خوردن تعادل هورمون هایشان و یا دیگر مشکلات فیزیولوژیکی  به افسردگی گربه می انجامد که این خود باعث بی اشتهایی گربه ها می شود.

داشتن زایمان یا عمل جراحی |فراپت

  • خستگی سبیل

جالب است بدانید سبیل گربه تنها چند تار کوچک مو نیست و ساختار خیلی پیچیده تری دارد. هر تار سبیل گربه 100 تا 200 سلول عصبی دارد و بسیار حساس است. خستگی سبیل گربه زمانی اتفاق می افتد که این سلول ها یک مدت بیش از حد تحریک شده باشند. علاوه بر کاهش اشتها، مشکلات رفتاری مانند بدخلقی و تغییر رفتار هم در این گربه ها می توان مشاهده کرد.تماس طولانی با لبه های ظرف غذا گربه یا آب، باعث تحریک شدن بیشتر سلول های عصبی سبیل گربه می شود. حتی نشانه هایی مثل راه رفتن و میو میو کردن جلوی ظرف غذا و یا چپه کردن ظرف غذا را توسط پت می توان از جمله علائم این بیماری دانست.

  • دوست نداشتن طعم غذا

ممکن است یک گربه ای تا چند مدت عاشق یک غذای خاص باشد ولی بعد از آن دیگر رغبتی برای خوردن همان عذا نشان ندهد و دوست نداشته باشد. معمولا این مسئله یک موضوع سلیقه ای است ولی گاهی اوقات علت آن این است که شرکت سازنده آن غذا، طعم و مواد اولیه را تغییر داده باشد و گربه هم سریعا متوجه این موضوع می شود.بهتر است ببینید روی بسته بندی اگر عبارت "طعم جدید" نوشته شده، لازم باشد به دنبال یک غذای دیگری باب میل پت عزیزتان بگردید.

  • شکل یا بافت غذا

گربه ها ممکن است به بعضی از شکل و بافت خاص در غذاهایشان حساس باشند. مثلا بعضی گربه ها غذای خشک گربه دوست دارند و بعضی به غذای تر علاقه دارند. حتی یک علت غذا نخوردن گربه ها این است که بعضی از آن ها شکل غذای مثلثی دوست دارند و بعضی دیگر به شکل گرد علاقه مند هستند.

  • ظرف پلاستیکی غذای گربه

شاید باورتان نشود جنس ظرف هم در بی اشتهایی گربه ها بی تاثیر نیست. معمولا ظروف پلاستیکی پس از مدتی بوی غذا را به خود می گیرد و یک بوی ناخوشایندی برای گربه دارد و چون گربه ها به سرعت این بوها را تشخیص می دهند از خوردن غذا امتناع می کنند.

(شما می توانید با کیفیت ترین و استاندارترین ظروف پت را در فروشگاه اینترنتی فراپت سفارش دهید و در اسرع وقت آن را دریافت کنید)

  • سرد بودن غذای گربه

ذات گربه یک حیوان وحشی و گوشتخوار است که همیشه بعد از شکار طعمه اش، آن را سریعا می خورد. از این رو، آن ها عادت به خوردن غذای گرم دارند و چنانچه مانند غذای طبیعت برای آن ها سرو نشود ممکن است آن را نخورند.

  • افسردگی در گربه

گربه ها به شدت حیوانات حساسی هستند که اگر آن طور که باید و شاید عشق و توجه را از سمت صاحبان خود دریافت نکنند، در روحیه و خلق و خوی آن ها تاثیر منفی میگذارد و ممکن است دچار افسردگی شوند که از اولین پیامدهای آن می توان به کم اشتهایی گربه اشاره کرد.

  • ترس گربه

گاهی اوقات ممکن است گربه ها در اثر سانحه ای مانند صدای رعد و برق، صاعقه، حمله حیوان وحشی و موارد دیگر دچار ترس شوند. که به دنبال آن احساس ناامنی می کنند و دچار استرس می شوند که نتیجه آن بی اشتهایی است.خب تا به اینجای مقاله تا حدودی با کم غذایی و بی اشتهایی گربه آشنا شدید. اگر تمایل دارید راهکارهای مقابله با این معضل را بدانید پس ادامه مطالب را از دست ندهید.

ترس گربه |فراپت

راهکارهای مقابله با بی اشتهایی گربه

  • تغییر محل غذا خوردن
  • استفاده از انواع ظروف غذا با عرض زیاد و عمق کم و از جنس فولادی
  • تغییر برنامه غذا خوردن گربه
  • تغییر غذای گربه به صورت تدریجی
  • اضافه کردن طعم دهنده های دلخواه گربه به غذایشان
  • دادن غذای گرم به گربه
  • دادن غذا با دست به گربه و همزمان نوازش کردن آن
  • قرار دادن مقداری آب معدنی یا آب مقطر کنار غذای گربه
  • اضافه کردن ویتامین ب 12 به منظور افزایش اشتهای گربه
  • کمک گرفتن از دامپزشک جهت انجام چکاپ و آزمایشات ضروری

درمان بی اشتهایی گربه

برای این که این اتفاق را رفع کنید نیاز است در ابتدا علت آن را بیابید چرا که در برخی مواقع گربه ها به علل مختلفی فعالیتشان کم میشود به همین دلیل تغذیه آنها نسبت به قبل نیز کمتر میشود پس این شرایط را اشتهایی حیوان و یک مشکل قلمداد نکنید اما اگر احساس کردید این حالت غیرعادی است نیاز است به دامپزشک مراجعه نمایید چرا که بی اشتهایی میتواند علل مختلفی داشته باشد و هر کدام از دلایل نیز درمان مشخصی خواهند داشت.

جدول بررسی بی اشتهایی گربه

علل بی اشتهایی گربه درمان بی اشتهایی گربه
بیماری آنتی بیوتیک ها
ترس جراحی (در صورت بیمار بودن)
سرد و بد مزه بودن غذا تغییر رژیم غذایی
زایمان و عمل جراحی تنوع بخشیدن به برنامه غذایی
وجود جسم خارجی در دستگاه گوارش بستری شدن و مایع درمانی
مسمومیت داروهای تحریک اشتها

گربه تا چند روز میتونه غذا نخوره؟

زمانی که صاحبان گربه ها این وضعیت را در حیوان خود مشاهده میکنند نگران این هستند که گربه آنها در صورت ادامه ی امتناع از غذا خوردن چه اتفاقی برایش خواهد افتاد، برای پاسخ به این سوال باید بگوییم گربه ها تا دو هفته میتوانند بدون غذا دوام بیاورند اما در شرایطی که نوشیدن آب را قطع نکنند اما نمیتوانیم از این نکته بگذریم که گربه در صورت غذا نخوردن زنده میماند اما بشدت بیمار خواهد شد.

استفراغ و غذا نخوردن گربه

استفراغ و بی اشتهایی ممکن است نشانه‌هایی از مشکلات جدی سلامتی گربه باشند.گربه‌ها ممکن است به علت مشکلات معده، روده، یا کبد، عدم اشتها و استفراغ داشته باشند.مشکلات محیطی مانند غذاهای اشتباه، ظروف غذا خیلی کثیف، محل قرارگیری،غذا کمکی غیرمناسب و مزاحمت‌های دیگر ممکن است باعث رد شدن گربه از غذا شود.برخی از بیماری‌های دستگاه گوارشی مانند التهاب روده، عفونت های معده یا وجود اشیا غیرقابل خوردن در معده، می‌تواند عاملی برای استفراغ و عدم تمایل به غذا خوردن گربه باشد.بعضی وقتها گربه ها چیزهایی رو میخورند که قابل خوردن نیستند و گاهی موهایی که همراه غدا خورده اند در معده شان جمع میشود و یک گلوله مو درست میکند.این ها ممکن است در روده و معده گربه جمع شده و راه رد شدن غذا را ببندند در این جور مواقع استفراغ گربه محتمل هست و بعد از آن هم گربه تمایلی به غذا خوردن ندارد.بعضی از اجسام خارجی از دستگاه گوارش خارج میشوند ولی برای بعضی نیاز به مراجعه به دامپزشک است. اگر گربه شما برای مدت طولانی غذا نخورده و استفراغ دارد، بهتر است به یک دامپزشک مراجعه کنید تا علت دقیق را تشخیص دهد و درمان لازم را توصیه کند.

داروی اشتهاآور گربه

زمانی که بی اشتهایی گربه به دلیل بیماری نباشد برای افزایش اشتها گربه، ممکن است پزشک داروهایی برای رفع تهوع و افزایش اشتها تجویز کند. اما بهترین راه، تغذیه مناسب و متنوع برای گربه‌تان است.برای افزایش اشتهای گربه خود، می‌توانید به انواع غذای خشک خوش‌طعم یا ظروف غذا  ویژه برای گربه‌ها روی بیاورید. ممکن است بعضی وقتها گربه ها خیلی بی اشتها باشند و فقط غذای کنسرو شده بخورند ، میتوانید از بعضی غذاهای خاص مثل جگر یا کنسرو تن ماهی به عنوان محرک اشتها برای گربه استفاده کنید.همچنین، تعامل فعال با گربه و ایجاد محیطی مهیج برای آن نیز می‌تواند به افزایش اشتهای آن کمک کند.

هشدار بی اشتهایی گربه

یکی از علل بی اشتهایی گربه که میتواند نگران کننده باشد ابتلای حیوان به بیماری لیپدوز کبدی یا سندروم کبد چرب میباشد، گربه های چاق بیشتر در معرض این بیماری قرار خواهند گرفت که میتواند کشنده باشد پس نیاز است تمامی شرایط حیوان را در نظر بگیرید و مراقبت های لازم را انجام دهید در این دوره توصیه میشود با خرید غذای درمانی گربه در دوره بیماری به او کمک کنید. توجه داشته باشید این شرایط میتواند برای حیوان شما بسیار خطرآفرین باشد پس این وضعیت را جدی بگیرید.

علائم بی اشتهایی گربه

1. بیحالی و ضعف
2. اسهال و استفراغ
3. کاهش وزن
4. زیاد شدن بزاق دهان
5. تب
6. دهان بدبو و افتادن دندان ها
7. خونریزی لثه
8. یبوست

بی اشتهایی گربه بر اثر مشکلات دهانی

اگر خودتان را نیز جای حیوان خود قرار دهید متوجه میشوید که در صورت درد دندان و مشکلات لثه هیچکس حاضر به خوردن غذا نمیباشد، در این شرایط حیوان گرسنه است اما به علت ترس از درد تمایلی به غذا خوردن نشان نمیدهد پس در این شرایط توصیه میشود سریعا حیوان را به دامپزشکی برده و درمان انجام شود.

بی اشتهایی گربه بعد از زایمان

گربه هنگام زایمان انرژی زیادی از دست میدهد به همین علت بی اشتهایی او پس از این اتفاق میتواند طبیعی باشد البته این موضوع موقت خواهد بود و اگر بی اشتهایی حیوان طولانی شد میتوانید از طریق دامپزشکی آنلاین فراپت مشکل حیوان خود را مطرح کرده و راهکار مناسبی برای آن بیابید.

سوالات متداول

بله اگر گربه شما بنا به مشکلی که دارد در حال مصرف دارو است میتواند یکی از عوارض جانبی داروها کم شدن اشتهای حیوان باشد.

زمانی که گربه از غذا خوردن امتناع میکند در طی مدتی که بدون تغذیه زندگی میکند از ذخایر چربی بدن خود برای انرژی استفاده میکند و بشدت بیمار و ضعیف خواهد شد.

اگر گربه بدغذایی دارید نیاز به توجه بیشتری به حیوان است در این شرایط میتوانید از غذاهای تجاری کمک بگیرید و یا اینکه اگر مابقی پوچ گربه را در یخچال قرار میدهید قبل از اینکه آن را به حیوان بدهید کمی آن را گرم کنید.

سخن پایانی

در پایان لازم می دانم خاطر نشان کنم همانطور که زندگی با یک پت محبوب،  بسیار دلنشین و خوشایند است ولی در این مسیر ممکن است با چالش هایی هم مانند بی اشتهایی آن ها مواجه شوید که با صبر و حوصله و آگاهی می توانید با موفقیت از آن گذر کنید.راستی اگر شما تا به حال تجربه ای راجع به بی اشتهایی گربه تان داشته اید، لطفا با ما و دیگر کاربران فراپت در این جا مطرح کنید.

اشتراک گذاری مطلب
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من