مصرف تن ماهی برای گربه ها - فراپت

مصرف تن ماهی برای گربه ها

در رژیم غذایی مناسب برای گربه ها باید گروه های پروتئینی، اسیدهای چرب ضروری، مواد معدنی، ویتامین ها و ... گنجانده شود. در نظر داشته باشید که گربه حتی اگر از یک ماده غذایی مفید بیش از حد استفاده کند، ممکن است برای بدن او مضر باشد. مصرف تن ماهی برای گربه ها به علت وجود چربی اشباع زیاد نباید به عنوان منبع تغذیه اصلی در رژیم غذای گربه ها قرار گیرد. اگر گربه شما در اثر خوردن وعده های غذایی تن ماهی دچار رفتارهای عجیب و غریب شده است؛ بهتر است برای بررسی سلامتی او به دامپزشک مراجعه کنید.به طور کلی می‌ توان گفت مصرف تن ماهی برای گربه ها لذت بخش است. از طرف دیگر تن ماهی در لیست غذاهای ممنوعه گربه وجود ندارد. لازم به ذکر است که تن ماهی ها برای تغذیه انسان ها تولید شده و ممکن است با مصرف بیش از حد آن توسط گربه ها، برای سلامتی آن ها مضر باشد. اگر قصد خرید هر گونه وسایل و تجهیزات برای حیوانات خانگی را دارید، می توانید به سایت پت شاپ فراپت مراجعه کنید. در ادامه این مقاله قصد داریم اطلاعات جامع و کاملی درباره مصرف تن ماهی برای گربه ها در اختیار شما قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

چه زمانی مصرف تن ماهی برای گربه ها بی خطر است؟

به طور کلی اگر تن ماهی به صورت متعادل در رژیم غذایی گربه ها قرار گیرد، یک ماده غذایی بی خطر محسوب می شود. این در حالی است که شما نباید تن ماهی را جایگزین غذای اصلی گربه کنید. مصرف تن ماهی برای گربه ها با وجود پروتئین و امگا ۳ می تواند مفید باشد. اما سایر ویتامین های ضروری و مواد مغذی را برای بدن آن ها فراهم نمی کند. بنابراین مصرف بیش از اندازه تن ماهی ممکن است برای سلامتی گربه ها مشکلات جدی را ایجاد کند. اگر گربه شما به خوردن تن ماهی علاقه بیش از حدی دارد؛ بهتر است تن ماهی های ۱۰۰ درصد خالص و بدون افزودنی خریداری کنید. زیرا افزودنی های مصنوعی غذایی ممکن است در نهایت به مشکلات تیروئیدی در گربه ها منجر شود.برچسب روی کنسرو را مطالعه کرده و از عدم وجود هر گونه افزودنی های شیمیایی مطمئن شوید. از طرف دیگر افزودنی هایی مانند سیر و فلفل ممکن است برای گربه ها ناسالم باشند. استخوان های پخته شده ماهی ها ممکن است باعث خفگی و یا آسیب به دستگاه گوارش گربه ها شود. بنابراین بهتر است قبل از مصرف تن ماهی برای گربه ها کنسرو را به خوبی بپزید. خوردن غذاهای خام برای گربه ها ممکن است ریسک ابتلا به آلودگی به انواع انگل ها و باکتری ها همراه باشد. بنابراین با دامپزشک خود حتما مشورت کنید.

زمان مصرف تن ماهی برای گربه - فراپت

چه زمانی مصرف تن ماهی برای گربه ها مضر است؟

به طور کلی می‌ توان گفت دلایل زیادی وجود دارد که شما باید گربه خود را از خوردن تن ماهی به صورت دائم منع کنید. از طرف دیگر ماهی ها در اعماق دریا زندگی می کنند و جز دسته غذاهای معمول گربه ها به شما نمی آیند. بنابراین بهتر است مصرف تن ماهی برای گربه ها را به صورت همراه با غذای اصلی و به میزان کم داشته باشید. این در حالی است که گاهی ممکن است خوردن تن ماهی برای گربه ها همراه با ضرر باشد. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می کنیم:

  • عادت به خوردن تن ماهی

برای گربه ها بو و مزه تن ماهی بسیار عالی است. این جذابیت ممکن است به حدی برسد که آن ها به مصرف خوردن تن ماهی معتاد شده و سایر غذاها را پس بزنند. بنابراین مصرف تن ماهی برای گربه ها به صورت مکرر ممکن است باعث بر هم خوردن رژیم غذایی آن ها شود. در نتیجه سعی کنید از سایر غذاهای مفید بیشتر در رژیم گربه ها قرار دهید ، خرید غذای خشک گربه میتواند در این امر شما را یاری کند.

  • مصرف بیش از حد تن ماهی

همان طور که گفته شد کنسرو تن ماهی قادر نیست تمامی مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز بدن گربه را تامین نماید. کمبود بعضی ویتامین ها در بدن ممکن است باعث بیماری در گربه ها شود.

  • مسمومیت با جیوه موجود در تن ماهی

بارها این موضوع را شنیده‌ اید که کنسرو های تن ماهی دارای مقادیر کمی جیوه هستند. بنابراین مصرف تن ماهی بیش از حد برای گربه ها به مرور زمان ممکن است موجب مسمومیت گربه ها شود و این مسمومیت گاهی خطرناک است.

  • آلرژی یا حساسیت

در میان مزایا و معایب مصرف تن ماهی برای گربه ها، باید به این مسئله اشاره کنیم که بعضی از گربه ها به خوردن تن ماهی آلرژی دارند. در این مورد باید با دامپزشک خود مشورت کنید. اگر اجازه خوردن تن ماهی را دارد می توانید با مقادیر بسیار کم شروع کنید و علائمی مانند عطسه، خارش، تورم، سرفه و دیگر نشانه های آلرژی را در گربه خود چک کنید. در صورت حساسیت گربه، مصرف تن ماهی برای گربه ها را به طور کامل حذف کنید.

بهترین جایگزین های تن ماهی برای گربه ها - فراپت

بهترین جایگزین های تن ماهی برای گربه ها

بهترین حالت استفاده از تن ماهی در برنامه غذایی گربه ها این است که آن را با غذای اصلی گربه مخلوط نمایید. در نظر داشته باشید که یک قوطی کنسرو تن ماهی برای یک گربه بسیار زیاد است. زیرا تن ماهی نباید در برگیرنده بخش بزرگی از رژیم غذایی گربه ها باشد.قبل از هر چیز بهتر است بدانید علاقه به خوردن تن ماهی در گربه ها چیز عجیبی نیست و گربه های زیادی به مصرف تن ماهی علاقه بسیار زیادی دارند. اگر گربه شما نیز به خوردن تن ماهی عادت کرده باید کم کم مصرف تن ماهی برای گربه ها را از روش های مختلف کاهش دهید. از طرف دیگر می توانید خوراکی های سالم را جایگزین تن ماهی کنید. از جمله خوراکی های سالم به جای مصرف تن ماهی برای گربه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گوشت گاو مرغ و یا بوقلمون پخته شده
  • کدو سبز
  • کرفس
  • نخود فرنگی
  • کلم بروکلی
  • برنج قهوه ای یا جو
  • فلفل دلمه ای سبز
  • اسفناج
  • تخم مرغ برای گربه

تن ماهی برای گربه خیابانی

در واقعیت غذای گربه خانگی و گربه خیابانی تفاوت آنچنانی نباید داشته باشد زیرا گربه ها همگی واکنش های یکسانی در برابر غذای مضر یا مفید دارند.تن ماهی اگرچه غذایی خوش طعم و جذاب در نظر گربه ها ممکن است باشد اما به دلیل داشتن روغن زیاد و نمک و همچینین کالری بالایی که دارد میتواند معایبی نیز به همراه داشته باشد.مصرف تن ماهی برای گربه های خیابانی ممکن است موجب افزایش وزن و یا خطراتی مثل مسمومیت جیوه شود همچنین ممکن است بعضی گربه ها به ماهی حساسیت داشته باشند.پس اگر قصد تغذیه گربه های خیابانی را دارید در میزان مواد مصرفی برنامه غذایی گربه دقت کنید تا علاوه بر تغذیه و سیر کردن گربه موجب سلامتی آنها شود.

تن ماهی مخصوص گربه

تن ماهی به دلیل داشتن ادویه و روغن در محتویات خود می تواند در دراز مدت سبب ایجاد مشکلات برای سلامتی گربه شود.از این رو بعضی شرکت ها تن ماهی تجاری تولید کرده اند که مخصوص گربه ها می باشد. در تهیه این کنسروها از روغن و نمک استفاده نشده است و همچنین شامل تمامی ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز سلامتی گربه ها هستند.این نوع تن ماهی سالم ترین و بهترین نوع تن ماهی است که با توجه به نیازهای غذایی گربه شما تولید شده است.

غذاهای ممنوعه برای گربه

برخی از مواد غذایی برای گربه ها مضر میباشند و به هیچ وجه نباید استفاده شوند، مانند:
پیاز و سیر
نمک و ادویه
شکلات؛ قهوه؛ چای و مواد حاوی کافئین
الکل و نوشیدنی های الکلی
مخمر و خمیر نان
انگور و کشمش
تخم مرغ خام
قارچ؛ غذاهای انسانی

جدول تکمیلی مواد غذایی مضر برای گربه ها

پفک / چیپس شیرینی / قند بستنی انسان / فرنی
ادویه / فلفل پاستیل انسان خربزه / باقلا / نخود
پوست مرغ استخوان پنیر و کشک ( مصرف به میزان کم )
جگر ( به میزان کم ) عدس / اسفناج ( به میزان کم ) کره بادام زمینی ( به میزان کم )

علت افزایش وزن گربه ها با خوردن تن ماهی

گربه‌ های خانگی بیشتر وقتشان را در داخل منزل یا در محیطی بسته سپری می‌کنند و فعالیت بدنی کمی دارد، بنابراین نیاز به مصرف زیاد کالری ندارند و ممکن است به طور طبیعی وزن آنها افزایش یابد.اگر گربه‌تان به جز تن ماهی، غذاهای دیگری نیز می‌خورد و کالری‌ها را بیش از حد می‌گیرد، ممکن است وزن او افزایش یابد. غذای های مصرفی انسانها از جمله تن ماهی دارای کالری زیادی است و برای یک گربه مصرف این میزان کالری موجب اضافه وزن میگردد.100 گرم تن ماهی حدود 100 کالری انرژی دارد ، در حالی که یگ گربه 5 کیلویی نیاز به 290 کالری در روز دارد و این یعنی انرژی تن ماهی از یک سوم کالری توصیه شده برای گربه ها در طول روز بیشتر است ؛به همین دلیل مصرف تن ماهی موجب افزایش وزن و مشکلات پس از آن برای گربه ها می شود.

لیست غذای گربه

رژیم غذایی گربه باید شامل تمامی مواد معدنی لازم و پروتئین باشد ،مثل :

  1. گوشت مرغ آبپزشده
  2. ماهی تازه یا خام
  3. گوشت گوسفند یا گاو
  4. گوشت گاو قلوه شده
  5. تخم مرغ آبپزشده 
  6. بیکن
  7. سیب زمینی پخته یا رنده شده
  8. برگ کلم
  9. هویج رنده شده
  10. برنج پخته
  11. پنیر شکسته یا رنده شده

خوراک خشک گربه: مواد خوراک خشک به عنوان تغذیه اصلی گربه مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطمئن شوید که انتخابتان حاوی تمام ترکیبات غذایی مورد نیاز گربه شما مانند پروتئین‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد.

غذاهای تازه گربه: گربه می‌تواند از برخی غذاهای تازه هم استفاده کند. این شامل گوشت آب پزشده مانند مرغ، گوشت گوسفند، ماهی و ماکیان است. حتماً قبل از ارائه غذاهای تازه به گربه‌تان، مطمئن شوید که برای گربه ایمن و سالم است.

مکمل‌های غذایی: ممکن است به گربه‌تان مکمل‌های غذایی نیز دهید تا نیازهای معدنی و ویتامینی او را برآورده کنید. اما قبل از خرید مکمل و تقویتی گربه ،  بهتر است با وترینر گربه‌تان مشورت کنید.

غذای خاص برای گربه مسن یا بیمار: برخی گربه‌ها نیاز به غذاهای خاصی مانند غذاهای درمانی یا غذاهای برای کنترل وزن دارند. در این موارد، بهتر است با دامپزشک مشورت نمایید.

کنسرو گربه

در کنار غذاهای تجاری خرید کنسرو گربه نیز میتواند برای برنامه غذایی گربه شما مناسب باشد، کنسرو گربه یک غذای تر است که در طعم های متفاوتی عرضه میشود. در این نوع از غذای گربه، پروتئین و انواع مواد مغذی مورد نیاز بدن حیوان گنجانده شده است. تن ماهی نیز بصورت کنسروی عرضه میشود.

مزایای تن ماهی برای گربه ها

مصرف تن ماهی به عنوان یک غذای تکمیلی برای گربه‌ها دارای مزایای زیادی است. تن ماهی یک منبع عالی پروتئین است که برای سلامتی گربه بسیار مهم است. پروتئین‌ها نقش کلیدی در ساختار و عملکرد بافت‌ها، عضلات و سیستم ایمنی بدن دارند.همچنین تن ماهی دارای اسیدهای چرب امگا-۳ است که بهبود سیستم ایمنی گربه را تقویت می‌کند. این اسیدهای چرب به خصوص موجود در تن ماهی، می‌توانند ریسک بروز بیماری‌های التهابی و قلبی را کاهش دهند.لازم به ذکر است که مصرف تن ماهی باید به میزان مناسب و متعادلی انجام شود تا از تمامی مزایای آن برخوردار شد. همچنین، قبل از تغییر در تغذیه گربه‌تان، بهتر است با متخصص تغذیه حیوانی مشورت کنید.

شیوه مصرف تن ماهی برای گربه

ماهی می‌تواند بخشی از رژیم غذایی گربه باشد اما باید مطمئن شوید که به درستی و به میزان مناسبی مصرف شود.انواع مختلف ماهی می‌توانند منابع مختلفی از پروتئین، اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D باشند. بنابراین، می‌توانید نوع های مختلفی از ماهی را به جای تنها یک نوع استفاده کنید. قبل از ارائه ماهی به گربه‌تان، باید آن را بپزید و بدون اضافه کردن روغن یا ادویه‌های مضر سرو کنید. پختن ماهی به این شکل میتواند به جذب بهتر مواد مغذی کمک کند و ریسک ایجاد مشکلات معده‌ای را کاهش دهد. مطمئن شوید که مقدار مصرف ماهی به طور معقول است و جزو تنها منبع غذایی گربه نباشد. ماهی خیلی زیاد هم ممکن است در دراز مدت مشکلات سلامتی برای گربه ایجاد کند.مطمئن شوید که ماهی که استفاده می‌کنید آزمایش شده و خالی از آلودگی‌های مثل جیوه است. آلودگی‌ها می‌توانند برای گربه مضر باشند.برای مصرف گربه تن ماهی را جوشانده و سپس روغن اضافی آن را بگیرید.تن ماهی های بدون ادویه و سیر را انتخاب کنید و برای مناسب تر شدن تن ماهی میتوانید آن را با آب ولرم بشویید تا ادویه های آن از بین برود.تن ماهی را حداکثر دو بار در هفته به گربه بدهید و با غذای اصلی آن را ترکیب کنید.

چه نوع تن ماهی برای گربه مناسب است؟

وقتی از گربه ها صحبت میکنیم، ماهی یک انتخاب خوب می‌تواند باشد. گربه‌ها به طعم و بوی ماهی علاقه دارن و معمولاً آن را دوست دارند. می‌توانید ماهی تازه یا کنسرو شده را به گربه‌ بدهید. از ماهی‌هایی مثل تن ماهی یا ماهی کچالو استفاده کنید. نوع ماهی معمولا به ترجیحات گربه و عادات غذاییش بستگی دارد و از تن ماهی بدون استخوان برای گربه خود استفاده کنید.اما بهترین نوع تن ماهی برای گربه ها تن ماهی تجاری است که مخصوص گربه ها تولید میشود.

تن ماهی سرد برای گربه

همانطور که گفته شد مصرف تن ماهی برای گربه ها میتواند همراه با مزایا و معایبی باشد.به طور کلی مصرف تن ماهی نباید به عنوان غذای اصلی گربه ها در نظر گرفته شود و فقط مصرف مقدار کمی از آن در رژیم غذایی گربه مناسب است.برای مصرف تن ماهی برای گربه ها یکی از نکات جوشاندن تن ماهی است.اگر قصد دارید به گربه خود تن ماهی بدهید بهتر است ابتدا تن ماهی را به مدت 20 دقیقه جوشانده و روغن اضافی آن را گرفته تا کمترین میزان چربی را داشته باشد و سپس به گربه بدهید.

سوالات متداول

بله ؛ تن ماهی در تایم مشخصی باید جوشانده شود.

خیر ؛ تن ماهی نباید جایگزین غذای اصلی شود، تن ماهی منبع خوبی از امگا۳ و پروتئین است اما مصرف آن باید کنترل شده باشد.

بله ؛ چرا که برخی گربه ها تمایل زیادی به طعم تن ماهی نشان میدهند و اگر بصورت زیاد و طولانی مدت به آنها داده شود امکان دارد گربه ها غذای دیگری را نخورند.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کاملی درباره مصرف تن ماهی برای گربه ها در اختیار شما قرار دهیم. همان طور که گفته شد تن ماهی در لیست غذاهای ممنوعه برای گربه ها وجود ندارد. این در حالی است که غذای متعادلی نیز برای آن ها به شمار نمی آید و نباید بخش بزرگی از رژیم غذایی گربه را در بر گیرد.مصرف بیش از حد تن ماهی در گربه ها ممکن است سلامتی آن ها را با مشکلاتی رو به رو کند. اگر برای خرید هر گونه لوازم و تجهیزات حیوانات خانگی به دنبال یک فروشگاه اینترنتی معتبر هستید، می توانید به سایت فراپت مراجعه نمایید. این فروشگاه همواره کسب رضایت مشتریان و قیمت به صرفه را برای راحتی شما در نظر گرفته است. از توجه و همراهی شما سپاسگزاریم.

اشتراک گذاری مطلب
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من