نگهداری مرغ مینا_ نکات و راهکارها |فراپت

نگهداری مرغ مینا_ نکات و راهکارها

مرغ مینا از پرندگان سخنگویی محسوب می شود که  به مراقبت و محبت دیگران نیاز دارد. این پرنده مرغی  شجاع، نترس و زیرک است و با انسان به سرعت انس می گیرد. برای نگهداری مرغ مینا باید چه اصولی را رعایت کرد؟ برای نگهداری از این مرغ باید به چه نکاتی دقت نمود؟ برای دریافت پاسخ به این سوالات تا انتهای مطالب پت شاپ فراپت را با حضور گرمتان همراهی نمایید.

ایجاد زیستگاه مناسب برای نگهداری از مرغ مینا

مرغ های مینا در بین عموم مردم محبوبیت خاصی دارند. استعداد این پرندگان در سخنرانی یکی از دلایل این محبوبیت در بین عموم مردم است. این پرنده یک پرنده اجتماعی محسوب می شود. شما در هنگام خرید قفس و لانه برای زیستگاه این پرنده باید به موارد زیر دقت نمایید:

  • پرنده مینا به قفس بزرگ، جادار و تمیز نیازمند است. ابعاد طول و عرض مناسب برای نگهداری مرغ مینا به ترتیب ۶۰ سانتی متر و ۹۰ سانتی متر است و عمق آن نیز باید حدود ۶۰ سانتی متر باشد. اگر شما نتوانستید قفس مناسب برای این پرنده را در بازار پیدا کنید، می توانید برای ساخت چنین قفسی اقدام کنید. در انتخاب قفس توجه داشته باشید که تمیز کردن آن راحت باشد.
  • برای پرنده خود نشیمنگاه مناسب ایجاد کنید. توجه داشته باشید که این نشیمنگاه دارای شکستگی نباشد، تا از بروز آسیب‌ های احتمالی در پاهای پرنده جلوگیری کنید.
  • یک فضا آرام برای خوابیدن پرنده درون جعبه درست کنید، به این دلیل که مرغ مینا برای خوابیدن نیاز به جای تاریک دارد.

دما و رطوبت مناسب برای نگهداری از مرغ مینا

مرغ مینا یکی از پرنده های حساسی است که باید برای نگهداری از آن به دما و رطوبت محیط نگهداری شده توجه شود. برخی از این نکاتی که باید برای نگهداری مرغ مینا رعایت کنید شامل موارد زیر می شود:

  • قفس این مرغ را در محیط بگذارید که از نور کافی و دمای مناسب برخوردار باشد.
  • دمای ۲۴ درجه سانتی‌گراد دمای مورد نیاز برای نگهداری مرغ مینا است.
  • از نگهداری مرغ مینا در محیط های سرد و یا در معرض نور مستقیم خورشید پرهیز نمایید. مرغ مینا در محیط سرد خیلی زود سرما می خورد و دچار ذات الریه می شود و در گرما نیز دچار گرمازدگی شدید می شود.
  • وقتی که مرغ مینا شروع به له له زدن کرد و جنب و جوش آن کمتر شد، به این معنی است که دچار گرمازدگی شده است. اما زمانی که پرهای مرغ مینا پف کرد و قسمت های رنگی روی سرش مایل به آبی شد، به معنای این است که پرنده دچار سرماخوردگی شده است.
  • آبتنی کردن و شستن پرهای مرغ مینا یکی از کارهای لذت بخش برای آن است.

دما و رطوبت مناسب برای نگهداری از مرغ مینا |فراپت

 نیازهای مرغ مینا را چگونه تامین کنیم؟ 

برای نگهداری مرغ مینا باید به نیازهای او توجه کنید. این نیازها و نکات عبارتند از:

  • پرنده مینا ازمواد غذایی مثل سبزیجات، حشرات، آجیل، حیوانات کوچک و میوه تغذیه می کند. با این حال باید توجه داشته باشید که تامین رژیم غذایی مناسب برای این مرغ از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • توجه داشته باشید که غذای مصرفی مرغ مینا باید در قطعات کوچک باشد تا این مرغ بتواند به راحتی آن ها را بخورد.
  • این مرغ ها قادر به جذب آهن بیش از حد نیستند، پس بهتر است به این پرنده غذاهایی که سرشار از آهن هستند را ندهید.
  • این پرندگان نباید بیش از ۵ درصد از حشرات تغذیه می کنند.
  • اگر پرنده شما مرغی اهلی باشد، می ‎توانید به منظور ایجاد انس بیشتر او با اعضای خانواده، او را برای ساعتی در طول روز بیرون از قفس نگهداری کنید.
  • از دستکاری بال پرنده مینا پرهیز کنید؛ زیرا این کار شما ممکن است موجب عدم تعادل پرنده هنگام پرواز شده و حتی منجر به آسیب یا مرگ آن نیز شود.
  • برای خوشحالی مرغ مینای خود می‌ توانید آینه ای را در قفسه بگذارید تا مرغ حین دیدن خود ذوق کند‌.

معاشرت با پرنده مینا

بهترین روش برای معاشرت با پرنده مینا، خریداری جوجه مرغ های مینا در شش یا هشت هفتگی آن ها است. پرندگان مینا از ۳ تا ۴ ماهگی شروع به صحبت کردن می‌ کنند و بعد از دو سالگی قادر به یادگیری کلمات جدیدی نیستند. به همین دلیل به محض آوردن مرغ مینا به خانه خود تلاش کنید صحبت و معاشرت هایی  با آن داشته باشید. به عنوان مثال به مرغ تان بگویید سلام.

همان طوری که قبلا نیز اشاره کردیم مرغ مینا یک پرنده اجتماعی است و این مرغ از معاشرت با دیگران لذت می‌ برد. پس یکی از بهترین روش ها برای یاد دادن جملات جدید و مختلف، قرار دادن آن در محیط های شلوغ است.پرندگان مینا دارای حافظه قوی هستند، بنابراین در مقابل افرادی که با آن ‌ها با خشونت رفتار می کنند تهاجمی هستند. پس لازم است برای نگهداری مرغ مینا از به کار بردن خشونت پرهیز کنید. دوران یادگیری کلمات برای این پرنده ها سه تا نه ماهگی است، بنابراین برای آموزش سخنوری و کلمات جدید از کلمات و جملات ساده شروع کنید و همواره آن را تکرار کنید تا در حافظه پرنده هک شود.

نکات مهم برای در نگهداری مرغ مینا در منزل

  • پس از بالغ شدن پرنده، بال های آن را کوتاه کنید، به این دلیل که ممکن است مرغ مینا پس از بزرگ شدن برای پیدا کردن جفت فرار کند.
  • در مکان پرورش مرغ مینا، از نگهداری حیوانات خانگی نظیر سگ و گربه پرهیز نمایید؛ زیرا مرغ مینا پرنده ای بسیار حساس است و این کار باعث پر ریزی آن می شود. همچنین مرغ مینا پرنده حسودی به شمار می ‌رود، چرا که دوست ندارد شما به حیوان دیگری توجه نشان دهید.
  • برای آموزش تقلید کلمات به این مرغ می توانید روش پاداش دادن را به کار ببرید؛ زیرا مرغ مینا علاقه شدیدی به میوه جات، به ویژه گرفتن میوه به صورت پاداش دارد.

اهمیت بهداشت در نگهداری مرغ مینا

یکی از مهمترین مراحل نگهداری مرغ مینا، موضوع بهداشت و پاکسازی است. این پرنده خیلی زود قفس خود را کثیف می کند. مرغ مینا بسیار کثیف غذا خورده و موقع خوردن غذا، غذا خود را به اطراف پخش می کند؛ چون این مرغ ها به تمیزی حساس هستند، باید زود به زود قفس آن ها را تمیز کنید. به شما پیشنهاد می‌ کنیم که روزنامه ای را در کف قفس بیندازید و روزانه آن را تعویض کنید. هر هفته قفس این پرنده را بشویید و میله های آن را به خوبی تمیز کنید.

جابجایی و تغییر محیط زندگی مرغ مینا

آیا دیدن جاهای مختلف، مرغ مینا را اذیت می کند؟ برای دریافت پاسخ این سوال باید بگوییم که اغلب این مرغ ها، نسبت به تغییرات محیط حساسیت کمتری از خود نشان می دهند. در حقیقت بعد از جابجایی و تغییر محیط، حساسیت خاصی از خود بروز نداده و به افسردگی و ناراحتی دچار نمی شوند. پس اگر قصد دارید محیط زندگی این مرغ ها را تغییر دهید یا آن ها را به جاهای مختلف ببرید، نگران اذیت شدن این مرغ ها نباشید. در طول نگهداری از مرغ مینا، این مرغ واکنش بدی به تغییر مکان خود نمی دهد.

جابجایی و تغییر محیط زندگی مرغ مینا |فراپت

ساعت خواب مرغ مینا

حیوانات خانگی به دلیل زندگی کردن با انسانها همراه با آنها می خوابند و بیدار می شوند و این نکته تاثیر منفی در سلامتی آنها دارد. بیدار ماندن مرغ مینا تا ساعات طولانی در شب اصلا مناسب نیست . در نگهداری مرغ مینا سعی کنید قفس آن را در محیطی قرار دهید که تا ساعت 8 یا حداکثر 9 شب بتوانید محیط را کاملا تاریک و بی سر و صدا کنید تا پرنده بتواند به راحتی و در آرامش بخوابد.مرغ مینا چون پرنده پر تحرکی است در طول روز چندین بار چرت میزند.بعضی افراد از جعبه خواب در قفس مرغ مینا استفاده میکنند. قرار دادن جعبه خواب ضرورتی ندارد اما پرنده نسبت به خوابیدن در جعبه علاقه نشان میدهد. برای تهیه این جعبه میتوانید از یک کارتن کوچک هم استفاده کنید اما نظافت و تعویض جعبه را حتما مد نظر قرار دهید.

معایب مرغ مینا

مرغ مینا وابستگی چندانی به صاحب خود ندارد البته رفتار صاحب پرنده برای او بسیار اهمیت دارد و محبت و توجه صاحب خود را می طلبد. در این زمینه پرنده حسودی است و وجود حیوانات دیگر را در محل زندگی اش بر نمی تابد و اصلا دوست ندارد که صاحبش به حیوان دیگری توجه کند.اما این پرنده وقتی بالغ میشود احتمال فرار زیادی دارد به همین دلیل بالهای پرنده را کوتاه میکنند.مرغ مینا در هنگام غذا خوردن عادت دارد غذای خود را در اطراف پراکنده میکند به همین دلیل باید مرتبا قفس و محل نگهداری پرنده را نظافت کنید.این پرنده ها بسیار پر سروصدا هستند و آلودگی صوتی زیادی برای افرادی که در نزدیکی آنها زندگی میکند ایجاد میکنند.

غذای مرغ مینا

در نگهداری مرغ مینا تغذیه نقش بسیار مهمی در سلامت پرنده دارد.مرغ مینا برخلاف پرندگان دیگر دانه خور نیستند و از مواد غذایی مثل حشرات ، سبزیجات ، آجیل و میوه ها استفاده می کنند.در خرید غذای پرنده رژیم غذایی آن باید به صورتی باشد که تمامی مواد معدنی و املاح مورد نیاز پرنده تامین شود. مرغ مینا توانایی هضم مقدار زیاد آهن را ندارد و در تغذیه این پرنده باید دقت کنید مقدار زیادی آهن و ویتامین C در رژیم غذایی نداشته باشد.مرغ مینا توانایی جویدن غذا را ندارد و بهتر است از غذاهای له شده و خرد شده استفاده کنید.

جدول نکات طلایی نگهداری مرغ مینا

قفس مناسب مرغ مینا طول 60 + عرض 90 سانتی متر
دمای مناسب نگهداری از مرغ مینا 24 درجه سانتی گراد
غذای مرغ مینا آجیل / حشرات / سبزیجات / میوه
آب مناسب حمام مرغ مینا آب مقطر
بهترین دوران آموزش مرغ مینا 3 - 9 ماهگی

آموزش دستشویی به مرغ مینا

زمانی که مرغ مینا در محیط خانه پرواز و بازی میکند دستشویی کردن آن میتواند به یک معضل تبدیل شود و موجب کثیف شدن محیط خانه گردد.برای آموزش دستشویی به مرغ مینا ابتدا باید زمان دستشویی مرغ مینا را متوجه بشوید به طور مثال ممکن است پرنده بعد از، از خواب بیدار شدن یا پس از غذا خوردن نیاز به مدفوع کردن داشته باشد معمولا پرنده در هنگام دستشویی کردن حالتی مانند چمباتمه به خود میگیرد.برای فهمیدن عادات رفتاری مرغ مینا یک هفته پرنده را زیر نظر بگیرید.پس از فهمیدن این موضوع باید جایی را برای دستشویی مرغ مینا انتخاب کنید میتوانید یک دستمال در گوشه قفس یا سطل زباله در اتاق را مد نظر قرار دهید اما نکته مهم این است که فاصله آن به میزانی باشد که پرنده بتواند در هنگام نیاز خود را به آن برساند.در هنگامی که متوجه شدید مرغ مینا نیاز به دستشویی دارد آن را با دست گرفته و به محل مورد نظر ببرید تا مدفوع خود را در آنجا تخلیه کند. بیشتر از یک تا دو دقیقه پرنده را با دست نگه ندارید چراکه موجب ناراحتی پرنده میشود.یک کلمه کلیدی را انتخاب کنید و به هنگام دستشویی بردن مرغ مینا آن را تکرار کنید بعد از مدتی این کلمه در ذهن پرنده ثبت میشود و با گفتن آن از سمت شما به دستشویی خود می رود.تشویقی را فراموش نکنید و بعد از هر بار استفاده از دستشویی به پرنده تشویقی بدهید تا به عنوان یک عادت مثبت در نظر بگیرد.توجه داشته باشید که برای آموزش پرنده نیاز به صبر و حوصله زیاد دارید و نباید انتظار داشته باشید که مرغ مینا به سرعت این کار را یاد بگیرد و در حین آموزش به هیچ وجه از زور و اجبار استفاده نکنید و به پرنده استرس ندهید.

تنها گذاشتن مرغ مینا در خانه

مرغ مینا به توجه و تعامل با صاحب خود نیاز زیادی دارد. در طول روز حتما چند ساعتی را باید با پرنده گذرانده و با او بازی کنید.اگر شرایط شما به گونه ای است که مجبورید در طول روز چندین ساعت پرنده را در خانه تنها بگذارید باید شرایط را برایش مهیا کنید. تنها گذاشتن پرنده بیشتر از 6 تا 8 ساعت و در بدترین حالت 12 ساعت در روز توصیه نمی شود این امر موجب افسردگی ، فریاد زدن های مکرر ، کاهش تمایل به غذا ، آسیب زدن به قفس و محیط نگهداری و مشکلات دیگر پرنده میشود.در صورت تنها گذاشتن مرغ مینا حتما آب و غذای مورد نیاز پرنده را تامین کنید و از تشویقی های خشک که فاسد نمی شوند استفاده کنید.اگر قصد مسافرت دارید به هیچ عنوان پرنده را با مقدار زیادی آب و غذا در خانه تنها نگذارید زیرا به خاطر جثه کوچک و روحیه حساس پرنده موجب خطرات زیادی می گردد.در این شرایط از شخص دیگری برای نگهداری پرنده کمک بگیرید و یا به پانسیون ها مراجعه کنید.

ویژگی های مرغ مینا

مرغ مینا از اندازه کوچکی برخوردار است و معمولاً اندازه آن حدوداً 12-15 سانتیمتر است.پرهای مرغ مینا دارای رنگ‌ها و الگوهای زیبایی است. به طور معمول، بالای بدن آن رنگ آبی تیره است و دارای لکه‌های سفید روشن است.مرغ مینا دارای صدایی جذاب و طنین‌دار است که ممکن است به عنوان صدای "مینا" شناخته شود. آنها می‌توانند به صوت‌ها و صداهای مختلف پاسخ دهند. این پرنده اکثراً از بذرها و میوه‌ها تغذیه می‌کند. میوه‌های تازه، سبزیجات و حشرات می‌تواند جزو تغذیه اصلی مرغ مینا باشد.چشمان بزرگ مرغ مینا نشانگر هوش و آگاهی آنها است. آنها می‌توانند به طور قابل توجهی به محیط اطراف خود توجه کنند و به تغییرات و حرکات در اطرافشان واکنش نشان دهند.مرغ مینا پرنده بسیار بتهوشی هستند و میتوانند صدای اطراف را تقلید کنند.

شرایط نگهداری مرغ مینا در زمستان

ممکن است شما پرنده خود را در محلی مانند: پارکینگ و یا راه پله نگهداری کنید که از نظر دما در زمستان مناسب نباشد پس توجه داشته باشید با شروع سرما، مرغ مینا را به محلی گرمتر منتقل کرده و مکان مناسبی برای او تهیه کنید چرا که اگر بدن مرغ مینا سرد شود پرنده دچار لرزش و اختلالات تنفسی خواهد شد و در نهایت سرما، یک پرنده بیمار به شما خواهد داد برای نگهداری مرغ مینا خرید یک قفس و لانه به شما کمک بسزایی خواهد کرد چرا که معمولا این جایگاه های زندگی بصورت اختصاصی برای پرندگان طراحی شده اند پس ساختار آنها کاملا مناسب میباشد.

لوازم مورد نیاز برای نگهداری مرغ مینا

اگر قصد نگهداری از مرغ مینا را دارید حتما وسایل مورد نیاز پرنده را تامین کنید تا پرنده ای شاداب و سلامت داشته باشید. قفس پرنده را در ابعاد 60 در 90 تهیه کنید البته هر چه قفس بزرگتر باشد فضا برای جنب و جوش پرنده بیشتر است و این نکته باعث سرزنده تر شدن پرنده می شود.پس از تهیه قفس نیاز به آماده سازی وسایل درون قفس است ؛این وسایل عبارتند از :

  1. ظرف آب تمیز
  2. ظرف غذای تمیز
  3. نشیمنگاه
  4. آینه
  5. اسباب بازی (توپ، تاب ، نردبان ، زنگ و...)
  6. ظرف حمام و آب تنی
  7. سنگریزه و کف دریا

در هنگام خرید ظرف آب و غذا از ظرف غذای کاسه و لوله آبخوری استفاده کنید تا پرنده در هنگام جنب و جوش غذایش را نریزد.چوب نشیمنگاه قطری 2 سانتی داشته و در نزدیکی ظرف آب و غذای پرنده نصب شود.با قرار دادن یک تکه آینه کوچک در قفس موجب شور و هیجان پرنده می شوید.مرغ مینا در هنگام غذا خوردن نوک خود را کثیف میکند، یک سگ پای کوچک و یا آجر در قفس پرنده قرار دهید تا به وسیله آن نوکش را تمیز کند.میتوانید برای خواب پرنده یک جعبه خواب هم تهیه کنید و در قفس قرار دهید.مرغ مینا علاقه زیادی به آبتنی دارد پس حتما یک ظرف آب برای حمام پرنده در قفس قرار دهید.میتوانید کف قفس را با روزنامه بپوشانید و مرتبا آن را تعویض کنید تا نظافت قفس در وضعیت مطلوب باشد.

روش دستی کردن مرغ مینا

بدون شک، آموزش دستی کردن مرغ مینا نیازمند صبر، تمرکز و صمیمیت است. در ادامه، برای شما چند مرحله اصلی برای آموزش دستی کردن مرغ مینا را تشریح خواهم کرد:

1. برقراری ارتباط: ابتدا باید با مرغ مینا ارتباط برقرار کنید. با اطمینان و آرامش به نزدیکی قفس او بروید و از صدای آرام خود برای صحبت کردن با او استفاده کنید. این کم‌کم به او کمک می‌کند که شما را به تدریج بپذیرد.

2. آشنایی با دست: به مرغ مینا اجازه دهید که با دستان شما آشنا شود. در مرحله اول، دست خود را نزدیک به قفس قرار داده و اجازه دهید پرنده به نزدیکی دست شما علاقه نشان دهد. این مرحله باید به آرامی و با توجه به توانایی پرنده ادامه یابد.

3. ارائه خوراکی: در این مرحله، می‌توانید خوراکی‌هایی که مرغ مینا دوست دارد را به او ارائه کنید. مثلاً ممکن است به میوه، آجیل یا حتی پرتقال خشک توجه واکنش نشان دهد. در طول این فرایند، دست خود را به تدریج نزدیک تر به او ببرید تا به ایده ای از دستان شما برای ارائه خوراکی برسد.

4. سنجیدن آمادگی: هنگامی که مرغ مینا از دستان شما خوراکی دریافت می‌کند و بدون هیچ اشکالی نزدیک می‌شود، نشان می‌دهد که آماده است دست شما را امتحان کند. در این مرحله می‌توانید دست خود را درون قفس بگذارید و با آرامش تمام خوراکی را به او ارائه دهید.

5. آموزش نشستن در دست: قدم به قدم و با برقراری اعتماد، می‌توانید مرغ مینا را آموزش دهید در دست شما بنشیند. ابتدا شروع کنید با دست خود به آرامی در نزدیکی بستر قفس، دستان خود را بگیرید و به آرامی بال‌های او را لمس کنید. به تدریج او را از پلکانی که در داخل قفس وجود دارد، به دست خود بکشید و به او اجازه دهید که در آن نشسته و به طور طبیعی حرکاتی را با بال‌هایش انجام دهد. به این ترتیب، او با حرکات دست شما مطمئن تر می‌شود و راحت‌تر در دستان شما قرار می‌گیرد.

توجه داشته باشید که فرآیند آموزش دستی کردن پرنده مرغ مینا زمان و صبر می‌طلبد. همیشه باید با محبت، ملاحظه و احترام به حیوان عمل نموده و از اجبار کردن یا ایجاد استرس برای پرنده‌ جلوگیری کنید.

سوالات متداول

اگر نگران پرنده خود هستید بهتر است بدانید او از تاریکی و سیاه شدن هوا می هراسد به همین دلیل نیاز است یک چراغ خواب مناسب در محل زندگی او قرار دهید و قفس را نیز در محلی که ارتفاع مناسبی دارد بگذارید، برای دیزاین قفس میتوانید خرید اسباب بازی پرندگان را در برنامه خود قرار داده و اسباب بازی مناسب این پرنده را تهیه کنید.

برخی میگویند نگهداری از مرغ مینا در دوران بارداری سبب سقط جنین خواهد شد هرچند این موضوع بصورت علمی ثابت نشده است اما توصیه میشود در این مواقع حتما پرنده خود را به دامپزشکی ببرید تا از سلامت کامل او اطمینان کسب کنید.

بهتر است پس از بالغ شدن پرنده بال های او را کوتاه کنید چرا که ممکن است او برای پیدا کردن جفت اقدام به فرار کند.

سخن پایانی

مرغ مینا یکی از پرندگان سخنگو محسوب می شود که میل شدیدی به مهر و محبت دیگران دارد. این پرندگان زیادی روی محبت و تمیزی حساس هستند، بنابراین برای نگهداری مرغ مینا باید نکاتی زیادی را رعایت کنید. همانطور که گفته شد باید قفس این پرندگان روزانه تمیز شود. شما عزیزان برای دریافت اطلاعات و راهنمایی بیشتر در خصوص نگهداری مرغ مینا می ‌توانید از سایت فراپت کمک بگیرید.

اشتراک گذاری مطلب
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من