غذای جوجه عروس هلندی تا سنین بالاتر - فراپت

غذای جوجه عروس هلندی تا سنین بالاتر

امروزه افراد زیادی به داشتن پرندگان زیبا تمایل دارند، از این رو تغذیه این پرندگان نیز از مباحث مهم برایشان خواهد بود. از مهم ترین عواملی که برای نگهداری این حیوان زیبا لازم است تهیه شود، تغذیه آنان می باشد. در صورتی که تغذیه این پرندگان به درستی فراهم نشود، احتمال ابتلای آنان به بیماری و حتی مرگ آنان را در پی دارد. ما در این نوشته به بیان مباحث مهم در غذای عروس هلندی در سنین مختلف پرداخته ایم. از کسانی که به این موضوع علاقه دارند دعوت می کنیم تا پایان پت شاپ فراپت را همراهی نمایند.

غذای جوجه عروس هلندی تا سنین بالاتر

زمانی که عروس هلندی فرآیند جوجه کشی را انجام می دهد یا جوجه دار می شود، باید آن را تقویت نمود. از این رو به منزله تقویت این پرنده زیبا 15 روز قبل تخم گذاری قطره هایی مانند A و E و D و C را به پرنده می دهند. یکی دیگر از راه های تقویت عروس هلندی، گنجاندن جوانه گندم در برنامه غذای عروس هلندی می باشد به این صورت که در هفته یک نوبت باید به آن ها جوانه گندم داد. حبوبات پخته که دارای پروتتئین هستند برای سلامتی جوجه عروس هلندی بسیار موثر می باشد.پس از جوجه کشی عروس هلندی 25 روز بر روی تخم خود می خوابد که سبب ضعیف تر شدن بدن او می گردد. در این بازه زمانی فرد باید بیش تر مراقب پرنده باشد و غذای اصلی این پرندگان در زمانی که بر روی تخم خود نشسته اند، ارزن است. می توان به عروس هلندی در روز یک تخم مرغ یا تخم آفتابگردان داد. از هفته های دوم می توان میوه های رنده شده مانند هویج، هلو، سیب و هویج را به آن ها داد.

غذای عروس هلندی در زمان جوجه کشی

بعد از مرغ عشق، دومین پرنده محبوب در میان پرندگان عروس هلندی است. غذای عروس هلندی از زمانی که جوجه هستند تا زمانی که سنشان بالا می رود، مبحث بسیار مهمی است که باید دارندگان این پرنده نسبت به آن اطلاعات کافی داشته باشند. تا قبل از بلوغ جنسی عروس هلندی دانه هایی مانند تخم بذرک، شاهدانه و کافشه را به آن ها نمی دهند ولی در زمان جوجه کشی این پرندگان تغذیه گرم به آن ها داده می شود. در زمان 14 ماهگی به بعد به پرندگان تخم و دانه هایی که گرمی بخش هستند داده می شود، این دانه ها عبارتند از ارزن، متان، تخم کاسنی و کافشه. از سوی دیگر عروس هلندی ها در زمان جوجه کشی به سبزیجات نیاز دارند که برای آن ها مفید است. از سبزیجات مفید برای آن ها جعفری،  بروکلی، شوید و کاهو می باشد، همچنین میوه هایی مانند هلو وسیب بدن آن ها را قوی می نماید.

غذاهای تقویتی عروس هلندی - فراپت

 غذاهای تقویتی عروس هلندی

برای اینکه عروس هلندی سرحال و شادابی داشته باشید، باید غذای عروس هلندی دارای پروتئین باشد. عروس هلندی های بالغ می تواند غذاهایی مانند گوشت، مرغ و گوشت بوقلمون را استفاده و به راحتی هضم نماید. کربو هیدرات ها می تواند به حد خوبی انرژی پرنده ها را تامین کند. از کربوهیدرات های تقویتی می توانیم به لوبیا، ذرت، سیب زمینی و برنج پخته استفاده شود. برای تقویت عروس هلندی می توان ترکیبی از غذاها ، سبزیجات و کربوهیدرات را به او داد. یکی دیگر از راه های تقویتی استفاده از محلول مکمل ویتامین در آب است. بهتر است بدانید اگر قصد تقویت عروس هلندی خود را دارید از گنجاندن لبنیات در برنامه غذای عروس هلندی پرهیز کنید.

غذاهای مفید و ممنوعه برای عروس هلندی

صاحبان این پرندگان سعی می کنند به منظور تقویت پرنده در غذای عروس هلندی پروتئین و کربوهیدرات ها را بگنجانند. از غذاهای مهم و پر فایده برای عروس هلندی می توان شاهدانه، جو دوسر، مخلوط هفت تخم، بلال، نخود فرنگی، آجیل هایی مانند پسته و بادام زمینی و ... را نام برد. نکته قابل توجه این است که در کنار این منوی غذایی پر خاصیت باید ویتامین ها و آمینو اسیدها را قرار داد که این منابع را می توان در هویج، تخم مرغ آب پز، سینه تخم مرغ، اسفناج، کنسانتره و پلت و .... یافت. اما از غذاهایی که شور هستند و چربی زیادی دارند برای عروس هلندی استفاده نکنید. غذاهای شیرین، شور و پر چرب سیستم گوارش عروس هلندی را مختل می کند زیرا ممکن است، عروس هلندی نتواند آن را هضم کند و به بیماری های زیادی دچار شوند. از آن جا که پرندگان به ارزن و کتان علاقه خاصی دارند افراد می توانند از ارزن و کتان برای دستی کردن پرنده  و آموزش آنان استفاده نمود.

میزان غذای عروس هلندی

عروس هلندی ها به میزان زیادی غذا مصرف نمی کنند، پس باید به اندازه مصرف پرنده به آن غذا داد. دادن غذای عروس هلندی باید به گونه ایی باشد که یک وعده آن را سیر کند. وجود غذای زیاد در کنار عروس هلندی باعث ریخت و پاش و کثیف مودن محیط اطرافش می گردد و این عامل می تواند زمینه ساز بیماری و رشد قارچ و باکتری در محیطش باشد. میزان غذای عروس هلندی با توجه به سن آن ها متفاوت می باشد اما به طور میانگین حدود 5 تا 10 گرم دانه در روز مصرف می کنند. اگر قصد دارید به او میوه یا سبزی بدهید ییک تکه کوچک برای او کافی خواهد بود. در میان وعده می توان از تخم مرغ آب پز و گوشت به میزان کمی استفاده نمود.

غذای عروس هلندی در دوه های مختلف رشد او - فراپت

غذای عروس هلندی در دوه های مختلف رشد او

عروس هلندی ها در هر دوره از رشد غذای خاصی را مصرف می کنند، در بدو تولد تا سه ماهگی توسط مادر تغذیه می شوند و پرورش دهنده می تواند از سرلاک نیز استفاده کند. در این سن باید غذا را وارد چینه دان آن ها کرد و مراقب بود موجب خفگی آن ها نشد. از دوماهگی به بعد باید کم کم به جوجه دانه و پلت داد تا عادت کند. در مرحله دوم رشد این پرنده یعنی پس از گذراندن دوره سه ماهگی دانخوار شده باشند و به سرلاک نیازی نداشته باشند. در این دوره زمانی می توان به پرنده دانه، سبزیجات و میوه به عنوان غذای عروس هلندی داد. نکته قابل توجه این است برای عروس هلندی به بلوغ نرسیده از دانه ها با طبع گرم استفاده نکنیم. در مرحله بعدی زندگی عروس هلندی یعنی جفت گیری باید از دانه های گرم مثل شاهدانه، ارزن، آفتابگردان و ... استفاده کرد.در زمان تخم گذاری این پرنده نیز باید غذای عروس هلندی مقوی باشد و استفاده از دانه، پلت و میوه توصیه می گردد.

مقوی ترین غذا برای عروس هلندی

غذایی که می‌تواند برای عروس هلندی مقوی باشد، شامل چندین عنصر مهم است. رژیم غذایی مقوی برای عروس هلندی شامل میوه و سبزیجات و دانه ها میتواند باشد که موجب تامین انرژی پرنده میگردد.انواع میوه‌ها مانند پرتقال، سیب، هلو و سبزیجات فراوانی مثل خیار و کاهو حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی زیادی هستند که به عروس هلندی انرژی می‌دهند.جوانه‌های گندم، جو یا برنج قهوه‌ای که گاهی با گل رز هم ترکیب می‌شوند، منابعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند پروتئین و فیبر هستند که کاکتیل‌ها را تقویت می‌کنند.تخم‌مرغ، که به صورت پخته و خرد شده باشد برای تقویت عروس هلندی مناسب است. همچنین خرید مکمل های غذایی برای پرنده با مشورت دامپزشک موجب تقویت بیشتر پرنده میگردد.در هر صورت، به مقدار صحیحی از این مواد غذایی اضافه کنید و توجه کنید که نیازهای خاص هر گونه عروس هلندی ممکن است متفاوت باشد. 

غذای عروس هلندی در تابستان

با تغییر فصل و سرد و گرم شدن هوا غذاهای موجود در طبیعت هم تغییر میکنند.عروس هلندی برای گرم یا خنک نگه داشتن بدن خود در فصول مختلف نیاز به تغییراتی در رژیم غذایی دارد.غذای عروس هلندی در تابستان علاوه بر پلت ها و موارد اصلی می تواند شامل غلات تازه ، میوه های تازه مثل خیار ، سبزیجات مثل گیشنیز و نعنا و همچنین انواع توت باشد.این مواد غذایی موجب تامین انرژی پرنده برای تحرک زیاد در فصل تابستان میگردد.

لیست غذای عروس هلندی

در فهرست غدایی متنوعی که می‌توان به عنوان  رژیم غذایی عروس هلندی در نظر گرفت حتما باید به نیازهای تغذیه‌ای و ساختار بدنی این حیوان توجه داشته باشد.غذای مورد علاقه‌ی عروس هلندی شامل موارد زیر می‌شود:

  1. بذرهای مختلف مانند بذر کاناری، بذر کتان، بذر گندم، جو، آفتابگردان، کنجد و بذر کدو را می‌توان به عنوان غذای اصلی برای پرورش عروس هلندی استفاده کرد
  2. میوه‌های تازه مانند سیب، خرما، انگور، توت‌فرنگی ،هلو  و آلو
  3. سبزیجات خوراکی مثل هویج، کلم بروکلی، اسفناج و گشنیز
  4. تخم مرغ پخته شده
  5. حبوبات مانند نخود، عدس ، ماش و لوبیا
  6. کره‌بادام زمینی طبیعی و بدون نمک
  7. کرم‌ها و حشرات کوچک
  8. مکمل‌های غذایی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای پرنده

اهمیت تنوع غذایی و تغذیه متعادل در تأمین نیازهای غذایی عروس هلندی بسیار مهم است. توصیه می‌شود قبل از وارد کردن هرگونه تغییری در رژیم غذایی آنها، با متخصص پرنده یا دامپزشک مشورت کنید.

جدول غذای عروس هلندی

حبوبات ( پخته ) نخود / لوبیا سفید / چیتی قرمز / ماش / عدس
میوه جات هویج / موز / سیب / انار / انبه
سبزیجات و صیفی جات گیشنیز / کلم بروکلی (آبپز) / کاهو / کدو سبز / جعفری
غلات ذرت ( آبپز ) / گندم / برنج مخصوص پرندگان
جوانه ها جوانه گندم / جوانه عدس / جوانه ماش / جوانه حبوبات کامل

تغذیه جوجه عروس هلندی یک روزه

جوجه عروس هلندی یک روزه، جوجه ای ضعیف است که توانایی خوردن و آشامیدن ندارد به همین جهت یک جوجه یک روزه توسط مادر خود تغذیه میشود بدین ترتیب که مادر از غذای موجود در چینه دان خود به جوجه ها میدهد و در صورتیکه جوجه ها توسط صاحب تغذیه میشوند نیاز است به آنها سرلاک مناسب داده شود.

غذای عروس هلندی در سنین مختلف

برای داشتن یک عروس هلندی سالم و پر انرژی باید ویژگی های دوره های مختلف سنی پرنده را در هنگام غذا دادن به آن نظر بگیرید. در ادامه رژیم غذایی مناسب عروس هلندی در دروه های مختلف را بررسی میکنیم :

بدو تولد تا ۳ ماهگی

تغذیه جوجه عروس هلندی پس از تولد تا رسیدن به سن ۳ ماهگی بر عهده مادر است و در شرایطی که از جوجه ها برای پرورش استفاده میکنند و زندگی روال عادی ندارد پرورش دهنده توسط سرلاک جوجه ها را تغذیه میکند. برای تغذیه جوجه ها توسط صاحب، نیاز است در هر ۴ یا ۶ ساعت به میزان ۸ میلی لیتر سرلاک به جوجه ها داده شود. توجه داشته باشید سرلاک باید مستقیما در چینه دان پرنده ریخته شود، تا زمان رسیدن به دو ماهگی به همین ترتیب نیاز است جوجه تغذیه شود و پس از دو ماهگی باید جوجه به خوردن پلت و دانه عادت کند.

3 ماهگی تا رسیدن به بلوغ

زمانیکه جوجه ها ۳ماهگی را پشت سر میگذارند دیگر دانه خور شده اند و میتوانند انواع سبزیجات؛ دانه ها و میوه ها را در رژیم غذایی خود داشته باشند.

غذای عروس هلندی در زمان جفت گیری

در دوره جفت گیری نیاز است پرنده تغذیه مناسبی داشته باشد. توصیه میشود در این مدت از دانه های طبع گرم مانند: شاهدانه؛ کافشه؛ ارزن و... استفاده شود، علاوه بر دانه ها اغذیه چرب و دارای پروتئین نیز میتواند مناسب باشد.

غذای عروس هلندی تخم گذار

زمانی که قرار است این پرنده تخم های باکیفیتی داشته باشد نیاز است تغذیه خوبی نیز برای او فراهم شود. برای این دوره یک رژیم غذایی متنوع که ترکیب مناسبی از: میوه ها؛ دانه ها؛ پلت و اغذیه مفید و مقوی برای پرنده باشد در نظر بگیرید. تخم مرغ آبپز؛ سینه مرغ آبپز؛ پودر استخوان و... از جمله مواد غذایی هستند که در این دوره برای پرنده مفید میباشند. در کنار غذای مناسب نیاز است خرید قفس و لانه را در برنامه خود قرار دهید چرا که عروس هلندی در زمان تخم گذاری نیاز به محل مناسبی دارد که امنیت تخم ها تامین باشد، یک لانه و محل زندگی استاندارد میتواند به آرامش او و سلامت تخم ها کمک بسزایی نماید.

غذای عروس هلندی در زمان جوجه دار بودن

زمانیکه جوجه ها سر از تخم بیرون می آوردند مادر تغذیه آنها را بر عهده میگیرد پس در این شرایط نیاز است خوراک بیشتری برای آنها قرار داده شود. در این دوره توصیه میشود مواد غذایی غنی و مولتی ویتامین ها برای پرنده مادر فراموش نشود، همچنین خوراک های نرمی مانند: تخم مرغ و سینه مرغ آبپز را در اختیار پرنده قرار دهید. جوانه ها نیز در این شرایط میتوانند برای پرنده مناسب باشد. توجه داشته باشید هرگز خرید ظرف غذا و آب و قرار دادن آب پاک و سالم را در قفس فراموش نکنید.

سوالات متداول

برای اینکه به پرنده خود تشویقی دهید باید سلیقه او را بدانید، آجیل ها؛ دانه ها و میوه هایی که پرنده به آنها علاقه نشان میدهد تشویقی های مناسبی میباشند. البته عروس هلندی به اسباب بازی نیز بسیار علاقه نشان میدهد پس اسباب بازی نیز میتواند یک تشویقی مناسب باشد.

تخم کتان؛ ارزن؛ ریحان؛ بادام؛ پسته؛ گردو

پلت ها ترکیبی از: دانه ها؛ ذرت؛ سویا؛ پودر استخوان و... هستند که بصورت تجاری در بسته بندی های مناسب عرضه میشوند. نیاز است در کنار پلت، آب کافی در اختیار پرنده قرار دهید.

کلام پایانی

غذای عروس هلندی از مهم ترین عوامل برای پرورش این پرنده زیبا می باشد. برای تقویت این پرنده باید رژیم غذایی مناسبی را برایش فراهم نمود. ما در این مقاله به بیان انواع غذاهای با کیفیت برای هرسنی، میزان غذای مناسب برای آن ها و ... بحث نمودیم. شما عزیزان برای آگاهی بیش تر و خرید محصل و غذای موردنیاز برای عروس هلندی می توانید به سایت فراپت مراجعه نماید. از اینکه تا پایان صبور بودید متشکریم.

اشتراک گذاری مطلب
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من