طول عمر گربه چقدر است؟ |فراپت

طول عمر گربه چقدر است؟

همه آن هایی که گربه خانگی دارند، مسئله طول عمر آن ها موضوعی است که همواره به آن فکر می کنند و در صدد این هستند که تا جای ممکن علاوه بر کیفیت زندگی این پت های بامزه، طول عمر آن ها را نیز افزایش دهند.گربه هم مثل بقیه حیوانات نژاد و انواع مختلفی دارند. ویژگی هایی از قبیل شکل، اندازه و حتی خصوصیات اخلاقی گوناگون زیادی با هم دارند. متوسط عمر نژادهای مختلف این حیوان خانگی نیز با یکدیگر متفاوت است.ما یعنی گروه حرفه ای پت شاپ فراپت در این مقاله قرار است این موضوع مهم و حیاتی که طول عمر گربه ها چقدر است را بررسی کنیم و راهکارهای بالا بردن عمر این حیوانات را برایتان بازگو کنیم.پس جایی نروید چون در این مقاله همان طور که قول دادیم، اطلاعات فوق العاده ای را راجع به طول عمر گربه ها در اختیارتان قرار می دهیم.

مقایسه طول عمر گربه آزاد و خانگی

گربه ها جزء حیواناتی هستند که عمر مفید و حداکثری  آن ها کم است و هرچه گربه  در محیط های آرامی مانند خانه ها زندگی کنند، عمر متوسط آن ها بیشتر خواهد شد.اجازه دهید یک مثال ساده بزنیم، گربه های وحشی حدود 5 الی 7 سال زندگی می کنند در حالی که در مورد گربه های خانگی حدود 14 سال است. شاید باورتان نشود این نتیجه دو برابری، حاصل این است که گربه ها در محیط های بهتری نگهداری شده اند و می توانند حتی تا 25 سال نیز عمر کنند.دلیل طول عمر بالاتر گربه های خانگی نسبت به گربه هایی که بیرون ازمنزل آزادانه رها می شوند این است که این ها بیشتر در معرض انواع بیماری ها و انگل ها و میکروب ها قرار می گیرند و همین، عامل کاهش عمرشان است.

می خواهیم این را بگوییم که تعداد سال هایی که گربه های خانگی می توانند زنده بمانند به خود شما بستگی دارد که آنها را چگونه و در چه شرایطی نگهداری می کنید. ناگفته نماند راه های متنوعی وجود دارند که می توانند در افزایش عمر مفید گربه ها بسیارموثر واقع شوند که با رعایت آنها، پت عزیزتان می تواند عمر طولانی تری داشته باشد.

مقایسه طول عمر گربه آزاد و خانگی |فراپت

راه های افزایش طول عمر گربه ها

  • ایجاد رفاه و آرامش برای گربه

منظورمان  از رفاه تنها خرید خوراکی های گران قیمت مخصوص گربه ها نیست. منظور از رفاه این است زمانیکه گربه تان بیمار شد، سریعا برای مداوایش اقدام کنید. بدون شوخی عرض می کنم هر بیماری که گربه به آن دچار می شود می تواند در کاهش عمر مفید آنها تاثیر سو داشته باشد.بغیر از زمان بیماری آن ها، باید چکاپ و معاینات روتین گربه را به صورت مستمر انجام دهید تا جلوی بروز بیماری های متعدد آن ها گرفته شود.تنظیم برنامه غذایی حیوان، راهکارهای جلوگیری از چاقی حیوان، خوردن آب کافی در طول روز، زدن تمام واکسیناسیون های ضروری، بررسی سلامت دندان‌ های گربه، بررسی منظم وضعیت سلامت گربه، بررسی مو های گربه، دادن مکمل و تقویتی گربه و .... از جمله اقداماتی است که توسط دامپزشک می توانید به افزایش طول عمر گربه تان کمک کنید.

  • تهیه وسایل بازی

 زمانیکه گربه وسایل بازی زیادی داشته باشد و در خانه مشغول بازی شود، دیگر در گوشه خانه نخواهد نشست و مسلما با مشکل افزایش وزن روبرو نخواهد شد. زیرا چاقی باعث بروز بیماری های خطرناک دیگری مانند دیابت، بیماری قلبی، بیماری کبد، آرتریت و مشکلات تنفسی می شود. برای خرید انواع اسباب بازی گربه پیشنهاد می کنم حتما به یک پت شاپ معتبر مراجعه کنید.

  • رها نکردن گربه در خیابان

همانطور که گفتیم گربه هایی که تنها در خیابان رها می شوند در معرض انواع و اقسام آسیب ها و حتی مرگ قرار می گیرند. لذا حتما برای پیاده روی دو نفره تان، گربه را باید با قلاده برد و مواظب بود چیزی را وارد دهانش نکند.

  • در نظر گرفتن رژیم مناسب برای گربه

فراموش نکنید شما می توانید با در نظر گرفتن یک رژیم مناسب و متعادل برای پیشوی عزیزتان تا حد زیادی در طول عمر گربه ها تاثیر گذار باشید. با مراجعه به یک دامپزشک یا مشاوره از دامپزشکی آنلاین فراپت می توانید رژیم مناسب مربوط به پتتان را دریافت کنید و در این صورت بیماری های مختلف و دردناک متوجه حیوان نخواهد شد.

  • توجه و عشق به گربه

گربه ها به شدت باهوش هستند و عشق و توجه صاحبانشان را کاملا متوجه می شوند و درک می کنند. اتفاقا این عدم توجه را نیز خوب می فهمند. زمانیکه آن طور که باید و شاید توجه و نظر صاحبانشان را دریافت نکنند باعث عصبانیت و کاهش عمرشان می شود. بنابراین شما وظیفه دارید به عنوان والد گربه به آن ها عشق بورزید و مراقبت کنید تا سال های سال در کنار شما زندگی کند.

توجه و عشق به گربه |فراپتعمر گربه

زمانی که یک گربه به عنوان حیوان خانگی در کنار انسان قرار میگیرد نوعی وابستگی بین انسان و حیوان شکل میگیرد که جدایی را سخت میکند به همین علت هنگام به منزل آمدن یک گربه همه به طول عمر او فکر میکنند و این که گربه چه مدت در کنار آن ها خواهد بود. همانگونه که میدانید گربه ها از نژادهای مختلفی هستند و هر نژاد بسته به شرایط زندگی طول عمر متفاوتی دارد اما اگر بخواهیم عمر گربه را به میانگین بگوییم باید 17 سال را میانگین طول عمر این حیوان قرار دهیم. در بین نژادهای متفاوت گربه دو نژاد منکس و سیامی از طول عمر بیشتری برخوردار میباشند.

چگونه سن گربه را بفهمیم؟

برای این که بدانید یک گربه در چه سنی است نیاز است به نکاتی توجه فرمایید که در ادامه بررسی میکنیم.

1_ دندان ها: برای این که از طریق دندان گربه سن او را تخمین بزنید نیاز است انواع دندان گربه و سن رویش را بشناسید. بچه گربه ها در سه هفته اول بعد از تولد فاقد دندان میباشند و در سه تا پنج هفتگی اولین دندان های شیری نمایان میشوند، در هفته چهارم و پنجم زندگی گربه دندان های آسیای پایین ظاهر میشوند و در هفته هشتم شاهد نمایش دندان های آسیای بالا خواهیم بود و در نهایت تا سن 6 ماهگی گربه، تمامی دندان ها قابل مشاهده میشوند.

2_ خز : در ابتدای تولد گربه بدن او پوشیده از موهای نرم است اما با بالارفتن سن موها ضخیم شده و همچنین احتمال تغییر کردن رنگ نیز وجود دارد.

3_ رفتار: این موضوع بسیار روشن است که گربه جوان نسبت به گربه هایی که سن بالایی دارند دارای انرژی بیشتری هستند و فعالیت بیشتری نیز دارند.

4_ چشم ها: گربه هایی که در سن پایین هستند دارای چشمهایی شفاف هستند اما گربه های مسن چشم هایی کدر دارند که ممکن است علائم بیماری و ترشحات نیز در آن باشد.

5_ بلوغ: در حالت عادی گربه های نر در 5 ماهگی به بلوغ رسیده و علائم آن را ظاهر میکنند و جنس ماده نیز علائم بلوغ خود را بین 5 تا 12 ماهگی نشان خواهد داد.

جدول علائم پیری در گربه ها

ضعیف شدن سیستم دفاعی کاهش جریان خون در بدن
کاهش انعطاف پوست کاهش تحرک و وزن
کاهش اشتها کاهش توده های عضلانی
کاهش حس شنوایی و بویایی تغییرات رفتاری
کاهش خواب بروز بیماری ها
افزایش رشد و ضخامت ناخن ها کاهش کارایی کلیه ها

بیشترین طول عمر گربه

گربه ها حیوانات خانگی هستند که نسبت به انسان عمر طولانی ندارند اما با نگهداری صحیح از این حیوانات میتوان موجب طول عمر این حیوان شد. در حالت کلی، میانگین طول عمر یک گربه در حدود 12 تا 15 سال است. اما با مراقبت‌های خوب، تغذیه مناسب و مراجعات به پزشک دامپزشکی، بعضی گربه‌ها ممکن است تا 20 سال یا بیشتر هم زندگی کنند.عواملی مثل تغذیه مناسب و نژاد در طول عمر گربه تاثیر دارد.گربه سیامی که در اصل تایلندی است در بین نژادهای گربه بیشترین طول عمر را دارند و غالبا 12 تا 20 سال عمر میکند.

چه بیماری هایی طول عمر گربه را کاهش میدهد؟

ابتلا به برخی بیماری‌ها می‌توانند طول عمر گربه را کاهش دهند. در ادامه، به برخی از این بیماری‌ها اشاره خواهم کرد:

بیماری‌های قلبی: بیماری‌های قلبی مانند بطن‌های قلبی گربه، کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک و کاردیومیوپاتی تسلطی قلبی می‌توانند به مشکلات قلبی و تنفسی موجب شده و بر طول عمر گربه تأثیر بگذارند.

بیماری‌های کلیوی: بیماری‌های کلیوی مانند نارسایی کلیه و سندرم کلیوی پلی‌ستیک می‌توانند فرایند پیری و طول عمر گربه را تحت تأثیر قرار دهند.

عفونت‌ها: عفونت‌های مزمن مانند عفونت‌های گوارشی، بیماری‌های باکتریایی و ویروسی می‌توانند به آسیب دائمی در سیستم ایمنی گربه و عملکرد سالمتی آن منجر شود.

بیماری‌های تنفسی: بیماری‌های تنفسی مانند آسم، برونشیت کرونیک و عفونت‌های تنفسی می‌توانند طول عمر گربه را کاهش دهند.

بیماری‌های کبدی: بیماری‌های کبدی همچنین می‌توانند به تخریب عملکرد کبد و در نتیجه به کاهش عمر گربه منجر شوند.

سرطان: سرطان نیز ممکن است در گربه‌ها به صورت خودی یا به عنوان عارضه‌ی ناشی از برخی بیماری‌ها دیگر ظاهر شود و می‌تواند تاثیر مستقیمی بر طول عمر داشته باشد.

برای حفظ سلامتی و طول عمر گربه خود، بهترین راه‌ها شامل تغذیه مناسب، واکسیناسیون منظم، مراقبت دندانی، و برنامه های طبیعی و منظم تمرین است. همچنین، مراجعه به دامپزشک برای بررسی علائم ناگوار و تشخیص در سریع‌ترین زمان ممکن نیز بسیار مهم است.

سوالات متداول

گربه پرشین از جمله نژادهایی است که به عنوان حیوان خانگی انتخاب میشوند، این نژاد بین 10 تا 15سال میتوانند عمر کنند و این موضوع بستگی به شرایط زندگی آن ها دارد معمولا گربه های این نژاد از ناحیه چشم بسیار آسیب پذیر هستند و به میزان زیادی آسیب به این ناحیه سبب مرگ آنها میشود.

گربه های این نژاد معمولا تا 15 سال عمر میکنند اما مستعد بیماری کلیه و قلب میباشند پس نیاز به مراقبت زیادی دارند

بله ؛ فعالیت بدنی سبب پیشگیری از چاقی شده و در نتیجه سبب سلامت و افزایش طول عمر میشود.

ارتباط ژنتیک و طول عمر گربه

همان طور که می دانید گونه و نژاد گربه ها بسیار زیاد است و طی تحقیقات صورت گرفته  گربه های نژاد ایرانی حداکثر 20 سال، گربه های بریتانیا حداکثر 15 سال و گربه های تایلندی می توانند بیش از 30 سال عمر کنند. اما در کل باید توجه داشت که گربه ها تنها با کمک ما می توانند عمر مفیدی داشته باشند.

در جدول زیر اسامی نژاد های گربه ها و امید به زندگی در آن ها ذکر شده است:

نژاد

طول عمر

نژاد

طول عمر

نژاد

طول عمر

حبشی (آبیسینیان)

15_9 سال

وایرهیر آمریکایی

12_7 سال

بیرمن

16_12 سال

باب تیل آمریکایی

15_13 سال

میست استرالیایی

19_14 سال

شارترو

15_12 سال

کرل آمریکایی

15 سال یا بیشتر

بالی (بالینیز)

18 _ 22 سال

بمبئی

20_15 سال

شورت هیر آمریکایی

20_15 سال

بنگال

12_16 سال

شورت هیر انگلیسی

12 سال یا بیشتر

برمه ای

18_ 16 سال

کالیفرنیا اسپنگلد

16_ 9 سال

شانتیلی تیفانی

16 _ 14 سال

برمیلا

15 _ 10 سال

سیلان

حدود 15 سال

شورت هیر کالرپوینت

16 _ 12 سال

کورنیش رکس

15_11 سال

سیمریک

14_8 سال

دوون رکس

15_9 سال

مائوی مصری

16_13 سال

شورت هیر اروپایی

22_15 سال

ژرمن رکس

14_9 سال

هاوانا برون

15_12 سال

هیمالین

15 سال یا بیشتر

باب تیل ژاپنی

18_15 سال

جاوانیز

15_10 سال

کورات

15 سال یا بیشتر

لاپرم

15_10 سال

مین کووم

15 _ 12 سال

مانچکین

14 _ 12 سال

گربه جنگلی نروژی

16 _ 14 سال

مانکس

14_8 سال

نبلونگ

18 _ 15 سال

اوسی کت

15 _ 10 سال

پرشین

15 سال یا بیشتر

پیکسی باب

15 سال یا بیشتر

رگدال

17 _ 12 سال

راشن بلو

20 _15 سال

اسکاتیش فولد

حدود 15 سال

سلکرک رکس

15 _ 10 سال

سیامی

20 _ 15 سال

سیبرین

15 _ 11 سال

سنگاپوری

15 _ 9 سال

کفش برفی

15 _ 12 سال

سوکوکه

12 _ 10 سال

بی مو

15 _ 13 سال

تانکینیز

16_ 10 سال

آنگورای ترکی

18 _ 12 سال

وان ترکی

17 _ 12 سال

همان طور که در جدول بالا ملاحظه می کنید متوجه می شوید که یکی از عوامل اصلی تعیین کننده در طول عمر گربه ها، نژاد آن هاست. مثلا متوسط عمر گربه پرشین  و اسکاتیش فورد چیزی حدود 15 سال است ولی عمر تقریبی نژاد وایرهیر آمریکایی معمولا کوتاه تر است.جالب است بدانید به طور کلی عمر گربه های میکس یعنی آن گربه هایی که ترکیب چند نژاد هستند، معمولا بیشتر از نژاد های اصیل است. مصداق این مسئله را حتما شنیده اید که  گفته شده در ازدواج فامیلی احتمال مشکلات ژنتیکی  بیشتر است. در گونه های میکس به دلیل تنوع ژنتیکی بیشتری که دارند در مقابل بعضی از بیماری های ارثی محافظت می شوند.خب رسیدیم به پایان مقاله و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما مفید واقع شده باشد. راستی نژاد گربه شما چیست و چند ساله است؟!

اشتراک گذاری مطلب
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من